“Dit is een gezondheidscrisis”: Biden gaat impact sociale media op jongeren aanpakken

In zijn toespraak voor het Congres zwoer de Amerikaanse president Joe Biden dat hij sociale media verantwoordelijk gaat houden voor hun aangebrachte schade aan de mentale gezondheid. Hij spreekt van een nationale gezondheidscrisis.

In zijn State of the Union-toespraak stelde Biden dat veel Amerikanen – en vooral jongeren – te kampen hebben met een mentale gezondheidscrisis. Sociale media zijn de voornaamste oorzaak hiervan. De president beloofde om “sociale mediaplatformen verantwoordelijk te houden voor het nationale experiment dat ze met winstoogmerk uitvoeren op onze kinderen”. 

Specifiek richtte Biden zich tot voormalig Meta-medewerker Frances Haugen, die vorig jaar interne bedrijfsdocumenten lekte naar de pers. Uit die documenten bleek dat Meta uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar het verband tussen zijn producten en de geestelijke gezondheid van tieners. Conclusie daaruit was dat Instagram – een van de producten van Meta – het lichaamsbeeld van tienermeisjes negatief beïnvloedde. 

Depressiecijfers

Gedurende de coronapandemie zijn de Amerikaanse depressiecijfers verder gestegen. Biden spreekt daarom van een nationale geestelijke gezondheidscrisis. Sociale media spelen hier een belangrijke negatieve rol in, voornamelijk bij tieners.

“Het is tijd om de privacybescherming te versterken, gerichte reclame voor kinderen te verbieden en technologiebedrijven te laten stoppen met het verzamelen van persoonlijke informatie van onze kinderen”, aldus de Amerikaanse president. Daarnaast moet, onder andere, Meta zijn producten minder verslavend maken. Om dit te bereiken wil de president de Children’s Online Privacy Protection Act vernieuwen.

Meta

Technologiebedrijf Meta zal de aangekondigde maatregelen alvast niet positief tegemoet zien. Begin februari daalde de beurswaarde van het bedrijf onder de 600 miljard dollar. Dit lijkt onder andere het resultaat te zijn van de privacywijzigingen op iPhones, die tot flink lagere inkomsten leiden voor adverteerders.

De strengere regelgeving op het gebied van privacy zorgt ervoor dat het alsmaar moeilijker wordt voor adverteerders om hun doelgroep te bereiken. Wat de exacte maatregelen van de Amerikaanse president gaan zijn, is op dit moment nog niet duidelijk.

(evb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.