Een nachtklok voor gamers: Tencent zet gezichtsherkenning in om minderjarigen minder te laten gamen

Slecht nieuws voor de Chinese jeugd die graag tijd spendeert met het urenlang spelen van videogames. De Chinese tech- en gamingtitaan Tencent gaat een stokje steken voor gamesessies van minderjarigen die tot ver in de nacht strekken. Daarvoor zal het bedrijf uit Shenzhen gezichtsherkenning inzetten.

Waarom is dit belangrijk?

In 2019 verklaarde de Chinese overheid de oorlog aan het overdadig spelen van videogames. Er kwam zelfs een wet tegen het “overdreven spelen van online games”. Grote bedrijven zoals Tencent, die eigenlijk verlengstukken van de Chinese overheid zijn, schrikken er niet voor terug om zelfs gezichtsherkenning in te zetten om de wet tot op de letter uit te voeren.

In het nieuws: Een Chinese wet tegen exuberant gamegedrag neemt vooral minderjarige spelers in het vizier.

  • Volgens een rapport van NPR, is het voor Chinese jongeren verboden om te gamen tussen 10 uur ‘s avonds en 8 uur ‘s ochtends.
  • De totale speeltijd wordt ook gelimiteerd tot 90 minuten per dag.
  • Minderjarigen mogen ook maar 23 tot 48 euro per maand uitgeven aan zogenaamde “microtransacties”. 
  • Dat zijn kleine aankopen in videogames die vaak gokgedrag opwekken bij jongeren en in België in het verleden al aangepakt werden.
  • Ook volwassen gamers ontsnappen niet volledig aan de nieuwe maatregelen.
  • Elke Chinese burger die games met “seksuele, gewelddadige of gokgerelateerde” inhoud wil spelen, moet zich daarvoor eerst registreren.

Digitale nachtpatrouille

Tencent heeft de nodige technologie al klaar staan: Het betreft de software “Midnight Patrol”, een vorm van gezichtsherkenning die het gelaat van minderjarige gamers kan herkennen.

  • Dit doet de software door het gezicht te scannen en te vergelijken met foto’s in een grote database.
  • Wie herkent wordt als een minderjarige gamer en tijdens de nachtklok speelt, zal worden buitengesloten uit de eigen computer of spelconsole. 
  • Hetzelfde geldt voor wie langer dan 90 minuten speelt.
  • Volwassen die foutief herkend worden als een minderjarige, kunnen een gezichtsscan sturen om hun spelcomputer te ontgrendelen.
  • De Chinese overheid zal wellicht de data van de gezichtsscans gebruiken voor de implementatie van zijn sociale kredietsysteem.

“Wie niet meewerkt of de gezichtsherkenning niet kan afleggen, zal behandeld worden als een minderjarige gamer, gestraft worden volgens onze anti-verslavingregels en offline gesmeten worden”, licht Tencent toe op hun website.

League of Legends buiten schot

Opgemerkt: De software komt niet naar het belangrijkste videospel van Tencent.

  • Tencent brengt de gezichtsherkenning naar 60 videogames in een soort testfase.
  • Op die lijst ontbreekt een opvallende titel: League of Legends (LoL) van het Amerikaanse Riot Games. 
  • Dat spel is buitengewoon populair in China.
  • In 2011 kocht Tencent 93 procent van alle aandelen van Riot. Enkele jaren kwamen ook de resterende 7 procent in handen van de Chinese gigant.
  • Riot Games kende in 2020 een omzet van 1,75 miljard dollar.
Meer