Muziekicoon viert terugkeer naar zijn Londense geboorteplaats

De muziekketen His Master’s Voice (HMV) opent later dit jaar langs de beroemde Oxford Street in Londen een nieuwe vestiging. Daarmee keert de keten terug naar de exacte locatie waar zijn eerste winkel meer dan honderd jaar geleden werd geopend. De muziekketen verdween vier jaar geleden uit het Londense straatbeeld, nadat HMV door het Canadese entertainmentconcern Sunrise Records was overgenomen. In de plaats kwam een Amerikaanse snoepwinkel. Maar nu wordt die situatie omgekeerd. 

Waarom is dit belangrijk?

De terugkeer van HMV naar Oxford Street wordt door de retailsector bestempeld als een signaal van de verrijzenis van beroemde Londense winkelstraat. Oxford Street was ooit een van de drukste winkelstraten van de wereld, maar de voorbije jaren had de bestemming bij het winkelende publiek een belangrijk deel van zijn populariteit verloren. De opkomst van het online winkelen betekende voor de straat een eerste slag, waarna de uitbraak van de coronapandemie nog meer schade aanrichtte. Maar nu wordt stilaan van een heropleving gedroomd.

Grootste muziekwinkel van de wereld: His Master’s Voice werd op het einde van de negentiende eeuw opgericht door The Gramophone Company, die in eerste instantie muziek op wasrollen – maar vervolgens ook op plaat – uitbracht.

  • In 1921 werd voor de verkoop van die producten op het adres Oxford Street 363 ook een eerste winkel geopend.
    • Daar werden platen, bladmuziek, instrumenten en audio-apparatuur aan de man gebracht. Na verloop van enkele tijd werd besloten ook muziek van andere labels te verkopen. De vestiging langs Oxford Street groeide op die manier uit tot de grootste muziekwinkel van de hele wereld.
    • Na een moeilijke periode in het begin van deze eeuw, toen de platenverkoop sterk terugviel, werd de HMV Group tien jaar geleden door een investeringsmaatschappij overgenomen.
    • Vier jaar geleden werd de keten echter aan het Canadese concern Sunrise Records doorverkocht, waarbij beslist werd om de flagship-store van HMV langs Oxford Street, samen met zesentwintig andere vestigingen van de groep, te sluiten.
    • In de plaats daarvan werd de ruimte, na een periode van leegstand, een winkel van de Amerikaanse snoepverkoper Candy World.
    • Inmiddels doet HMV echter opnieuw goede zaken, onder meer door de toenemende interesse in vinylmuziek, waardoor beslist werd om de historische vestiging van het bedrijf terug te kopen.

Strijd tegen leegstand en snoepwinkels: De lokale autoriteiten zien de terugkeer van HMV als een belangrijke mijlpaal in de heropleving van Oxford Street, de drukste winkelstraat van Europa.

  • De Westminster City Council heeft immers beslist om de strijd op te nemen tegen de snoepwinkels die Oxford Street hebben overspoeld.
    • Oxford Street was vroeger de locatie bij uitstek voor Britse topmerken, maar door de toenemende leegstand begon het gebied steeds meer op een spookstad te lijken.
    • Naast HMV verdwenen ook bekende namen zoals kledingketen Topshop en de warenhuizen Debenhams, British Home Stores (BHS) en House of Fraser uit het lokale straatbeeld.
    • Marks & Spencer (M&S) dreigt eveneens nog altijd zijn iconische winkel langs Oxford Street te sluiten.
  • De leegstand werd gedeeltelijk opgevuld door de komst van Amerikaanse snoepwinkels en allerlei souvenirshops.
    • In februari van dit jaar bleek die sector met niet minder dan negenentwintig vestigingen in Oxford Street aanwezig te zijn. Maar omdat de uitbaters vaak op inbreuken tegen de regelgeving kunnen worden betrapt, is het de lokale overheid gelukt het aantal vestigingen van dat soort handelszaken sterk terug te dringen.
    • “Dit type winkels heeft de kwaliteit van het winkelgebied van Oxford Street bijzonder zwaar aangetast”, benadrukte Adam Hug, voorzitter van de Westminster City Council. “In sommige gevallen leggen die handelaars openlijk de geldende wetten naast zich neer.”
    • “Zowel klanten als belastingbetalers werden opgelicht omdat deze handelaars op grote schaal de bedrijfsbelasting ontdoken.”
    • “Nu blijkt echter dat een consequent en vastberaden optreden van de autoriteiten resultaten oplevert. Hierdoor zal het voor gewetenloze snoephandelaars in Oxford Street steeds moeilijker worden.”
    • Onder meer de Britse belastingdienst als het National Crime Agency werden in de strijd tegen de ongewenste handel ingezet.

Hoop op heropleving winkelstraat: Geoff Barraclough, in de Westminster City Council verantwoordelijk voor economische ontwikkeling, zei het fantastisch te vinden om een iconisch merk zoals HMV opnieuw in Oxford Street te kunnen verwelkomen.

  • “HMV was vanuit Oxford Street lang de drijvende kracht achter de muziekcultuur van de Britse hoofdstad”, benadrukte Barraclough. “Het is tevens bijzonder verheugend vast te stellen dat HMV in de plaats komt van een van de vele Amerikaanse snoepwinkels die tijdens de coronapandemie Oxford Street overspoelden.”
  • “De terugkeer van HMV is een belangrijke mijlpaal voor Oxford Street”, bevestigde ook Sam Foyle, hoofd luxeretail bij de vastgoedmakelaar Savills, die de transactie heeft begeleid.
    • “Dit toont het toenemende geloof en vertrouwen in de straat. De vroegere leegstand en de intrede van de snoepwinkels in het gebied vormden een beeld van de uitdagingen waarmee Oxford Street werd geconfronteerd. De terugkeer van HMV toont echter dat de winkelbestemming zich heeft hersteld.”
  • Doug Putman, topman van Sunrise Records, zei dat de heropening van de vestiging langs Oxford Street voor HMV het begin van een opwindend nieuw tijdperk zal zijn.
    • De groep heeft in het Verenigd Koninkrijk momenteel honderdtwintig verkooppunten. Putman kondigde tevens nieuwe winkels elders in Europa aan.
    • Verwacht wordt dat de Londense winkel niet alleen muziek zal verkopen, maar onder meer ook producten uit de popcultuur, televisie en film zal aanbieden. Daarnaast zou eveneens gedacht worden aan signeersessies van bekende artiesten en optredens van opkomende acts.
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.