Elon Musk, eigenaar van X, laat opnieuw van zich horen. In zijn zoveelste wanhoopspoging heeft hij juridische stappen ondernomen tegen de wereldwijde advertentie-alliantie voor het boycotten van zijn platform.
In het nieuws: X heeft een rechtszaak aangespannen bij een federale rechtbank in Texas tegen de World Federation of Advertisers, evenals Unilever, Orsted, Mars en CVS Health, meldt het persagentschap Reuters.
- Volgens de aanklacht heeft X “miljarden dollars aan advertentie-inkomsten” misgelopen door de acties van de adverteerders die lid zijn van de Global Alliance for Responsible Media
- De adverteerders zouden tegen hun eigen economische belangen hebben gehandeld als onderdeel van een samenzwering tegen X en daarmee de Amerikaanse antitrustwetgeving hebben overtreden.
- Voorlopig hebben de voornaamste beklaagden geen commentaar gegeven.
Details: X beweert dat het “een minder effectieve concurrent” is geworden in de verkoop van digitale reclame als gevolg van de boycot.
- Het bedrijf eist een niet nader genoemde schadevergoeding en een gerechtelijk bevel tegen voortdurende pogingen om samen te spannen om reclamegelden achter te houden.
X blijft dalen
Context: Sinds de overname van het vroegere Twitter door Musk volgt het ene schandaal het andere op. Het gaat voornamelijk om de beslissingen van de eigenaar. Musk zet in op extreme vrijheid van meningsuiting en laat haatberichten toe op zijn platform. X wordt er ook regelmatig van beschuldigd dat het bepaalde meningen bevoordeelt ten opzichte van andere, wat voor een gespannen sfeer zorgt.
- Dit is een legitieme zorg voor adverteerders, die bang zijn dat hun merken zullen verschijnen naast inhoud die schadelijk is voor hun imago en daarom hun bedrijf bij voorbaat geld kost.
- Het is ook de moeite waard om te vermelden dat dit niet de eerste keer is dat Musk adverteerders en merken rechtstreeks aanvalt.
En toch: Musk houdt vol.
- De CEO van het platform, Linda Yaccarino – die Musk verving aan het hoofd van het bedrijf juist om merken en adverteerders gerust te stellen – steunt zijn plannen.
- “Mensen worden benadeeld wanneer de markt voor ideeën wordt beperkt. Geen kleine groep mensen mag monopoliseren wat te gelde wordt gemaakt,” zei ze.
Een poging tot intimidatie
Zoom in: Vervolgingen voor illegale boycots kunnen zeer zwaar gestraft worden, vertelt Christine Bartholomew, een expert in monopoliewetgeving en professor aan de University of Buffalo Law School, aan Reuters.
- Maar het bewijzen van het bestaan van een boycotovereenkomst waar elke adverteerder zich aan heeft gehouden – wat nodig is voor zo’n rechtszaak – zal geen gemakkelijke taak zijn voor X. Vooral als de overeenkomst impliciet is.
Vooruitblik: “Zelfs als Musk zijn gelijk haalt, zal X bedrijven niet kunnen dwingen om geld uit te geven aan reclamecontent op zijn platform”, benadrukt Bartholomew.