Motorfietsenbouwer Harley Davidson meldt grootste winst in vijf jaar

De Amerikaanse groep Harley-Davidson, fabrikant van motorfietsen, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar zijn omzet verder zien inkrimpen. Het bedrijf kon ook minder motorfietsen verkopen, maar slaagde er toch in een grotere winst te melden dan het derde kwartaal van vorig jaar.

Sinds het midden van het decennium kon Harley-Davidson tijdens het derde kwartaal zelfs nooit een hogere winst melden dan dit jaar. Dat is onder meer te danken aan een aantal strategische verschuivingen en kostenbeparingen.

Amerikaanse markt

Harley-Davidson boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 1,2 miljard dollar. Dat betekende een daling met 9,8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De verkoop viel met een even groot percentage terug tot 53.800 exemplaren. De nettowinst steeg echter van 87 miljoen dollar naar 120 miljoen dollar.

De wereldwijde vraag naar motorfietsen heeft moeite om zich van de impact van de coronacrisis te herpakken. In de Verenigde Staten, voor Harley-Davidson nog altijd de grootste markt van de wereld, was er sprake van een omzetdaling met 12 procent.

Het bedrijf heeft op de Amerikaanse markt al gedurende zes jaar geen omzetgroei meer kunnen melden. De onderneming heeft het bijzonder moeilijk om nieuwe klanten te vinden als alternatief voor zijn traditionele publiek van babyboomers, die steeds vaker de motorfiets definitief op stal zetten.

Dat Harley-Davidson ondanks de wereldwijde omzetdaling toch een grotere winst kon melden, is volgens de onderneming al te danken aan de strategisch koerswijziging die is aangekondigd. Harley-Davidson heeft een vijfjarenplan opgesteld om die nieuwe doelstellingen te realiseren. Daarbij wordt ook het personeelsbestand afgeslankt.

Daarbij besliste de onderneming onder meer om zich uit een aantal markten terug te trekken. De motorfietsenfabrikant wil zich toeleggen op markten in Noord-Amerika, Europa en Asia-Pacific die het grootste groeipotentieel kunnen aanreiken.

India

Onder meer besliste de Amerikaanse groep zijn activiteiten op de Indiase markt stop te zetten. Daar zal het merk voortaan worden ingevoerd en vertegenwoordigd door de lokale producent Hero Motorcycles. Ook de portfolio wordt aangepast.

Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar moest Harley-Davidson zowel bij de omzet als de winst tegenover dezelfde periode vorig jaar nog een halvering melden. Over de eerste negen maanden van dit jaar is er nog altijd sprake van een omzetdaling met 22 procent tot 3,3 miljard dollar. De nettowinst viel met 76 procent terug tot 98 miljoen dollar.

Vanwege de onzekerheid heeft Harley-Davidson ook geen vooruitzichten voor het lopende boekjaar. Sinds begin dit jaar heeft de onderneming 22 procent van zijn beurswaarde verloren. Over een periode van twaalf maanden is er sprake van een daling met 25 procent.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.