De Russische hoofdstad Moskou wil na een onderbreking van anderhalf decennium opnieuw openbaar vervoer met waterbussen op de rivier Moskva organiseren. Het stadsbestuur zal daarbij echter uitsluitend van elektrische boten gebruik maken. Het nieuwe initiatief moet de duurzaamheid van het openbaar vervoer in Moskou verder opvoeren.
Moskou besliste eerder ook al zijn vloot stadsbussen op elektriciteit te laten overschakelen. De stad realiseert naar eigen zeggen met het nieuwe aanbod een wereldprimeur. Moskou zegt immers de eerste stad ter wereld te zijn die gedurende het hele jaar, zelfs tijdens de wintermaanden, passagiersvervoer met elektrische boten op de rivier aanbiedt.
Grote populariteit
Moskou startte achtennegentig jaar geleden met de inzet van schepen op de Moskva om passagiers te vervoeren. In de jaren zestig van de voorbije eeuw kenden de rivierschepen een grote populariteit, maar daarna taande de interesse.
Vijftien jaar geleden besliste de lokale overheid om de reguliere diensten op de Moskva stop te zetten. Alleen toeristische rondvaarten werden sindsdien nog georganiseerd. Volgend jaar wil Sergei Sobyanin, burgemeester van Moskou, echter opnieuw passagiersschepen met vaste reistijden op de Moskva inzetten.
“Het aanbod van de rivierbussen zal geleidelijk worden opgevoerd”, betoogt Sobyanin. “Gerekend wordt dat elke route dagelijks tussen vijftienduizend en zestienduizend passagiers zal kunnen vervoeren. Op die manier kan de druk op het openbaar vervoer in Moskou verder worden verlicht.”
De rivierbussen moeten een bijkomend alternatief worden voor het gebruik van de persoonlijke wagen. Moskou wordt door het bureau McKinsey op dit moment al beschouwd als de stad met het meest efficiënte stadsvervoer ter wereld.
De elektrische schepen zullen vele trajecten door de stad gevoelig inkorten. “Een verplaatsing van Fili Park naar Verkhniye Mnevniki duurt met de autobus ongeveer 65 minuten”, zeggen de experts. “Over de rivier zal die reis amper 13,5 minuten in beslag nemen.”
“Voor een verplaatsing tussen Pechatniki en Kolomenskaya, aan de overkant van de rivier, zal met de boot nog op drie minuten reistijd moeten worden gerekend. Met de bus duurt die verplaatsing meer dan een uur.”
Aanlegplaatsen
Burgemeester Sobyanin benadrukt dat de toekomstige rivierschepen voor 100 procent door elektriciteit zullen worden aangedreven. De schepen zullen tweeënveertig zitplaatsen tellen. Daarbij worden ook twee plaatsen gereserveerd voor mensen met een handicap.
De schepen zijn voorzien van draadloos internet en hebben plaats voor scooters en fietsen. “Er worden ook comfortabele stoelen en tafels voorzien die het voor de passagiers mogelijk zullen maken om met een laptop te werken”, betoogt de burgemeester.
Het stadsbestuur van Moskou zal in september een openbare aanbesteding voor de bouw van de nieuwe rivierboten uitschrijven. De leveranciers zullen echter ook een servicecontract voor een periode van vijftien jaar moeten ondertekenen.
Daarbij zullen ze zich verbinden om gedurende vierentwintig uur per dag en zeven etmalen per week onderhoud en herstellingen te garanderen. “Dit moet ervoor zorgen dat de fabrikant zijn verantwoordelijkheid opneemt en een betrouwbaar transport aan de Moskovieten en de bezoekers van de stad zal garanderen”, verduidelijkt Sobyanin.
Een grote uitdaging wordt echter de aanleg van geschikte aanlegplaatsen. Daarbij zullen ook nieuwe wandelroutes, met een aansluiting op de opstapplaatsen worden uitgetekend. Op die manier hoopt Moskou voor de rivierbussen een maximaal publiek te kunnen aantrekken.
Een aantal ligplaatsen zullen tevens worden uitgerust met laadstations om de batterijen van de schepen snel weer op te laden. (lb)