Moskou zal zich nooit gemakkelijk voelen met de auto

Moskou is wereldwijd de stad die het zwaarst door de verkeerscongestie wordt getroffen. Hoewel Moskou minder auto’s telt dan andere metropolen zoals Istanboel in Turkije of Rio de Janeiro in Brazilië, slaagt de Russische hoofdstad er bijzonder slecht in om de druk van het verkeer op de vangen.

Dat heeft volgens Hélène Richard, journaliste van Le Monde Diplomatique, vooral te maken met het feit dat Moskou niet ontworpen werd voor het autotransport en dan ook niet in staat is om een antwoord op het probleem te vinden. Bovendien is er volgens Richard ook nog het aparte rijgedrag van de Russische autobestuurder.

Gedurende de Koude Oorlog konden in Rusland alleen gepriviligeerden zich een auto veroorloven. Terwijl in andere metropolen over de hele wereld de auto steeds meer terrein begon op te eisen en daarbij voor de eerste verkeersproblemen begon de zorgen, was er tijdens die periode in Moskou dan ook geen sprake van files of andere autobeslommeringen.

Dat veranderde echter toen op het einde van de jaren tachtig van de voorbije eeuw de Berlijnse Muur naar beneden werd gehaald. Door het verdwijnen van het IJzeren Gordijn werd ook Rusland blootgesteld aan de markteconomie. Iedere Russische burger die zich een auto kon veroorloven, haastte zich dan ook zo snel mogelijk naar een dealer.

Militaire parades

“Die wagens kunnen in Moskou echter alleen terecht op de gigantische boulevards, die nog uit het tijdperk van de Sovjet-Unie stammen en vooral voor grote militaire parades werden ontworpen,” merkt Hélène Richard op. “Tijdens de spitsuren zijn deze boulevards echter vooral quasi parkeerplaatsen met stilstaand verkeer geworden.”

“Er zijn nagenoeg geen uitwegen of alternatieve routes beschikbaar om de problemen te vermijden. Alle verkeer moet door het centrum van de stad, langs het Kremlin, worden gekanaliseerd. De problemen worden ook niet afgezwakt door de bijzonder onvoorzichtige rijstijl die veel Russische autobestuurders zich hebben toegeëigend.”

Het rijgedrag van de Russische chauffeurs verklaart ook waarom in Rusland veel meer ongevallen moeten worden geregistreerd en waarom het Russische autoverkeer een veel hogere dodentol eist dan in de rest van Europa. “De Russische elite laat zich nog het meest in negatieve zin opmerken,” zegt Richard nog.

“Hoge ambtenaren en andere functionarissen hebben hun auto’s met blauwe zwaailampen laten uitrusten, zodat ze zich gemakkelijker een weg door het stadsverkeer kunnen banen. Dat gedrag heeft echter ook vele andere Russen op ideeën gebracht en hen heeft aangezet eveneens blauwe zwaailichten te kopen, zodat ze in het verkeer als hoge ambtenaren zouden kunnen voordoen.”

Richard verwijst echter naar een recordfile van zeven jaar geleden, toen in Moskou gedurende een periode van dertien uur veertig mijl stilstaand verkeer werd geteld, zodat zelfs geen politievoertuig zich nog uit de verkeersellende kon redden. (mah)