Mogelijk volgend jaar zelfrijdende auto’s op Britse autostrades

In het Verenigd Koninkrijk zouden mogelijk volgend jaar al zelfrijdende wagens op de autostrades kunnen worden toegelaten. Dat staat volgens de krant The Guardian in een aantal voorstellen die door de Britse regering momenteel worden bekeken.

Een consultatie is gestart. Er blijven echter ook vragen en kritiek.

Controle

‘Vanaf volgend jaar zullen autoconstructeurs de volgende generatie technologieën voor autonome mobiliteit op de markt brengen,’ aldus de krant. ‘Die toepassingen zullen erop gericht zijn om aanrijdingen te vermijden en de voertuigen in staat te stellen hun rijstrook te behouden.’

‘In eerste instantie wordt gebruik gemaakt van waarschuwingen en andere methodes om de autobestuurder te assisteren. Uiteindelijk zal de technologie echter de controle – en mogelijk ook de verantwoordelijkheid – over de snelheid en de besturing overnemen.’

De technologie is bedoeld om bestuurders te helpen door files met lage snelheden te navigeren. De Britse regering overweegt nu echter een legalisering van de technologie voor snelheden tot ongeveer 110 kilometer per uur op de langzame rijstroken van de autostrades. Daarbij zouden de auto’s automatisch in hun rijstrook blijven en afremmen voor vertragende voorliggers.

De Britse regering is rond de kwestie inmiddels een consultatie gestart. Cruciaal daarbij is de vraag of de bestuurder of de technologie de verantwoordelijkheid voor mogelijke ongevallen zal moeten dragen.

‘Hoewel de bestuurder alert moet blijven om op vraag van het voertuig de controle over te nemen, zou kunnen worden gesteld dat de leverancier van de technologie wettelijk aansprakelijk kan worden gehouden wanneer het Automated Lane Keeping System (ALKS) wordt ingeschakeld,’ aldus The Guardian.

Levensveranderend

‘Geautomatiseerde technologie kan het autorijden veiliger, soepeler en comfortabeler maken,’ aldus Rachel Maclean, Brits minister van transport. ‘Het Verenigd Koninkrijk zou het eerste land moeten zijn dat deze voordelen ziet en moet fabrikanten aantrekken om nieuwe technologieën te ontwikkelen en te testen.’ 

Ook de British Automobile Association reageerde positief. Edmund King, voorzitter van de organisatie, benadrukte dat de technologie de potentie heeft om de veiligheid van het verkeer revolutionair te verbeteren. Mike Hawes, topman van de Society of Motor Manufacturers and Traders, maakte zelfs gewag van een levensveranderende impact.

Er blijven echter ook sceptische stemmen. Jim Holder, hoofdredacteur van het magazine What Car? viseerde daarbij onder meer het concept van de wettelijke aansprakelijkheid. Hij wees erop dat de sector al onder zware financiële druk staat. Wanneer de autobouwers ook het verzekeringsrisico voor bepaalde autonome technologieën moeten dragen, dreigt die situatie volgens hem nog problematischer te worden.

Holder waarschuwde tevens dat de experimenten met geautomatiseerde rijstrooktechnologie tot nu toe niet geruststellend zijn gebleken. ‘Er is nog geen niveau bereikt waarop men een voldoende vertrouwen in de technologie zou kunnen stellen,’ betoogde hij. ‘De systemen reageren weliswaar in 90 procent van de situatie op een correcte manier, maar dat is nog altijd niet genoeg.’

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20