Eerste netwerk van zelfrijdende vrachtwagens komt eraan in 2024

TuSimple, een Amerikaans bedrijf, heeft plannen om een heel netwerk van zelfrijdende bestelbusjes op te zetten. Tegen 2024 moeten ze overal in de Verenigde Staten te vinden zijn.

TuSimple, een Amerikaans bedrijf, stapt in een partnerschap met leveringsbedrijf UPS en vrachtwagenbedrijf Penske Truck Leasing. Samen gaan de drie een netwerk van autonome vrachtwagens opzetten.

Zelfrijdende auto’s en digitale terminals

Er staan al even plannen voor in de steigers, maar TuSimple moet een volledig zelfrijdende autobestand krijgen. Het Autonomous Freight Network is echter maar een poot van de bedrijfsstrategie. De drie firma’s werken ook aan digitale routes, terminals en een monitoringsysteem dat de trucks veilig door de straten moet begeleiden.

Er zijn drie fases aan het project. In de eerste fase, die loopt tot eind 2021, gaan de vrachtwagens op de baan in een aantal testlocaties. Die fase is nu aan de gang: er rijden bestelbussen en vrachtwagens van TuSimple in Phoenix en Tucson in Arizona, in El Paso, Dallas, Houston en San Antonio in Texas.

Fase twee betekent expansie. Tussen 2022 en 2023 trekt TuSimple de lijn tussen de twee kusten en komt er een route tussen Jacksonville in Florida aan de oostkust en Los Angeles aan de westkust.

In de derde fase komt er een geautomatiseerd systeem van zelfrijdende vrachtwagens in de 48 andere staten van het vasteland in de Verenigde Staten. Dat moet lukken tegen 2024. Nadien ziet het bedrijf mogelijkheden in Europa en Azië.

Testproject

Momenteel heeft TuSimple 40 vrachtwagens op de baan. Die kunnen zelfstandig rijden met AI-gedreven software, camera’s en sensoren rond de vrachtwagen. Het duurt 36 uur eer een vrachtwagen van de ene kust naar de andere gereden is.

Het voordeel van de zelfrijdende vrachtwagen is dat de vloot de klok rond kan opereren, in alle weersomstandigheden. Momenteel rijdt er dagelijks een TuSimple-vrachtwagen tussen Phoenix en Tucson. Dat is een rit van meer dan 200 kilometer, op de snelweg en in kleine zijstraatjes. Momenteel rijdt er nog een chauffeur mee.

Besparen

De rit zou volgens het bedrijf niet alleen besparen in personeel, maar ook in benzine. Momenteel verbruikt een autonome vrachtwagen van TuSimple 10 procent minder dan zijn door mensen bestuurde broertje. Het systeem reageert ook 15 keer sneller dan een mens.

Meer