Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn de bestedingen van consumenten in de App Store en Google Play opgelopen tot 50,1 miljard dollar. Dat is een stijging met 23,4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit een rapport van het bureau Sensor Tower. Die groei toont volgens de onderzoekers aan dat de wereld van de mobiele applicaties de impact van de coronacrisis goed heeft doorstaan. Er is zelfs nog sprake van een versnelling. Tijdens de eerste helft van vorig jaar werd immers slechts een groei van 20 procent gemeld tegenover dezelfde periode het jaar voordien. In de cijfers zijn geen inkomsten uit reclame begrepen.
In veel gevallen hebben de mobiele apps zelfs een positieve impact van de coronapandemie ervaren. Een groot deel van de bevolking werd immers gedwongen zich op zijn thuisomgeving terug te plooien. De virtuele wereld bood daarbij een aangewezen uitweg. Maar ook thuiswerkers grepen vaak naar mobiele apps om hun professionele activiteiten optimaal te kunnen blijven uitvoeren.
‘De applicatie-winkels van Apple en Google maakten twaalf jaar geleden hun debuut,’ benadrukt Sensor Tower. ‘Toch kan de sector zich nog altijd in een blijvende groei verheugen.’
Machtsverhoudingen
De traditionele machtsverhoudingen tussen de App Store en Google Play bleven ook de eerste zes maanden van dit jaar gehandhaafd. In totaal werden tijdens die periode 71,5 miljard applicaties geïnstalleerd. De App Store genereerde meer dan 65 procent van alle bestedingen. Anderzijds was Google Play verantwoordelijk voor 74 procent van alle installaties.
Tinder leverde met een besteding van 433 miljoen dollar de grootste omzet op, gevolgd door YouTube (431 miljoen dollar) en TikTok (421 miljoen dollar). Met 626 miljoen installaties genoot TikTok bij de gebruikers de grootste populariteit.
Games
‘De cijfers tonen ook de grote omvang van de sector van de mobiele games,’ zegt Sensor Tower nog. ‘Games genereerden tijdens de eerste zes maanden in de twee virtuele winkels een gezamenlijke besteding van 36,6 miljard dollar. Daarmee vertegenwoordigde de sector 73 procent van de totale omzet van de industrie. Marktleider was hier PUBG Mobile (PlayerUnknown’s Battlegrounds), dat tijdens die periode een omzet van 1,3 miljard dollar haalde.