Mobiele activiteiten vertegenwoordigen nagenoeg driekwart digitale handel

De wereldwijde uitgaven voor digitale handel zullen tegen het einde van dit jaar oplopen tot meer dan 11,6 biljoen dollar. Dat betekent een stijging met 11,5 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van consulent Juniper Research.

De onderzoekers wijzen erop dat het consumentengedrag niet meer zal terugvallen tot de normen die voor de uitbraak van de coronapandemie werden gehanteerd. De digitale evolutie zal zich volgens Juniper Research verder doorzetten.

Verdere groei

De onderzoekers stelden vast dat mobiele transacties dit jaar, uitgedrukt in waarde, 73 procent van de totale digitale handel zullen vertegenwoordigen. ‘Dat aandeel zal tegen het midden van dit decennium echter nog verder tot 79 procent verder oplopen’, benadrukt Nick Maynard, verantwoordelijke onderzoek bij Juniper Research.

‘Het mobiele platform is naar voor gekomen als de belangrijkste manier om toegang tot diensten te krijgen. De online sector zal ongetwijfeld relevant blijven voor transacties met een hogere waarde, maar in eerste instantie zal de gebruiker in het algemeen naar een mobiele beleving streven.’

Uit het onderzoek bleek tevens dat aankopen van fysieke goederen op afstand dit jaar de grootste transactiewaarde vertegenwoordigen. ‘Het aandeel van die activiteit zal daarbij tot 22 procent oplopen’, luidt het. ‘Geldoverboekingen staan op de tweede plaats, gevolgd door betalingen met behulp van QR-codes.’

‘Tegelijkertijd moet worden opgemerkt dat contactloze mobiele betalingen de snelste groei laten optekenen. Die activiteit zal tot het midden van dit decennium met meer dan 242 procent in waarde toenemen.’

Gepersonaliseerde beleving

‘Het wordt voor handelaars cruciaal om in de toekomst van innovatieve digitale strategieën gebruik te maken’, stippen de onderzoekers nog aan. ‘Daarbij moet aan de klant een echt gepersonaliseerde mobiele beleving kunnen worden aangeboden. Anders dreigen ze de strijd voor de consument te verliezen tegenover collega’s met een grotere digitale vaardigheid.’

Om die gepersonaliseerde aanpak te kunnen garanderen, zijn volgens Juniper Research verfijnde analyses, onder meer gebaseerd op artificiële intelligentie, een aangewezen instrument.

Meer