‘Misinformatie over het coronavirus kostte honderden doden’

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn minstens 800 mensen gestorven door misinformatie over het coronavirus. Dat schrijft de Britse openbare omroep BBC op basis van een wetenschappelijk tijdschrift.

Uit een studie die in het American Journal of Tropical Medicine and Hygiene staat, blijkt dat ongeveer 5.800 mensen in het ziekenhuis opgenomen werden als gevolg van misinformatie op sociale media. Misinformatie valt niet te verwarren met desinformatie. In het eerste geval gaat het om niet-accurate informatie die per ongeluk verspreid wordt, terwijl het tweede begrip wijst op opzettelijke verspreiding van valse informatie.

Veelal overleden mensen omdat ze de alcoholvariant methanol of schoonmaakmiddelen op alcoholbasis hadden ingenomen, in de veronderstelling dat zoiets het virus zou weghouden. Het feit dat de Amerikaanse president Donald Trump tijdens een persconferentie de vraag opwierp of desinfecterende middelen te gebruiken zijn om het coronavirus in het lichaam te bestrijden, is daarvan een teken aan de wand.

Verantwoordelijkheid

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwde in het verleden al dat de ‘infodemie’ rond Covid-19 zich even snel verspreidt als het coronavirus zelf. Fake news, samenzweringstheorieën, geruchten en culturele stigmatisering rond Covid-19 zijn allemaal fenomenen die bijdragen aan verwondingen en sterfgevallen, hoewel het virus daar in essentie niets mee te maken heeft.

In het wetenschappelijk tijdschrift schuiven de onderzoekers de verantwoordelijkheid door naar internationale agentschappen, overheden en sociaalnetwerksites om te vechten tegen deze desinformatie. In maart heeft Instagram bijvoorbeeld een aantal corona-gerelateerde functionaliteiten gelanceerd, terwijl Facebook en Twitter campagne-accounts van de Amerikaanse president Donald Trump tijdelijk in de ban sloegen omdat ze foute informatie over Covid-19 verspreidden.

Ook de Europese Unie roerde zich, want die gaat socialemediabedrijven verplichten om maandelijkse rapporten in te dienen over hoe ze valse informatie over het coronavirus aanpakken. Ze moeten daarin bewijzen dat ze geloofwaardige content van betrouwbare partijen promoten, het bewustzijn van de gebruikers verhogen én de hoeveelheid desinformatie beperken.

Meer
Lees meer...
Markten