Miljardair achter ‘Frans Fox News’ zou hindernis kunnen vormen voor Macron

De media-ambities van de Franse miljardair Vincent Bolloré kunnen de conservatieven een duwtje in de rug geven bij de verkiezingen van volgend jaar. Dat zou wel eens een serieuze hindernis kunnen vormen voor de kansen van president Emmanuel Macron, die hoopt op een herverkiezing.

Bolloré is al eigenaar van een zender die soms “het Franse Fox News” wordt genoemd. Het is de zender die een nationaal profiel bouwde voor de extreem-rechtse columnist en potentiële presidentskandidaat Eric Zemmour. Nu breidt Bolloré zijn media-imperium uit met een plan om Lagardere SA over te nemen. Dat is de eigenaar van radio Europe 1, de zondagskrant Journal du Dimanche en het tijdschrift Paris Match. Bolloré doet de overname via zijn mediabedrijf Vivendi SA

Bolloré’s mediabedrijven hebben in Frankrijk de discussie aangewakkerd over onveiligheid, immigratie en de islam. Allen onderwerpen die door de nationalistische Marine Le Pen worden aangegrepen in haar campagne om Macron af te zetten. De Lagardere-deal moet tegen december volgend jaar rond zijn en zal worden onderworpen aan een antitrustonderzoek.

“De invloed van Bolloré op politieke debatten is al zichtbaar via CNews en Europe 1, en dat zal waarschijnlijk zo blijven”, zegt Julia Cage, een professor economie aan Sciences Po in Parijs. Cage heeft onderzoek gedaan naar media-eigendom door miljardairs. “Dat kan allemaal heel snel gebeuren, zelfs nog voor de operatie is goedgekeurd.”

Vivendi heeft onlangs zijn aandeel in Lagardere verhoogd en Cage zegt dat het redactionele standpunt van Europe 1 al aan het verschuiven is om meer rechtse standpunten te benadrukken.

“Opinies uitzenden is goedkoper”

CNews, een andere tv-zender van Vivendi, nodigt vaak gasten uit – waaronder leden van de regering van Macron – om thema’s te bespreken. Thema’s gaan van de drugshandel in de straten van Parijs tot de rol van de islam in de samenleving. Deze week heeft de zender van Zemmour gevraagd zijn programma stop te zetten. Dat gebeurde nadat de Franse waakhond had gezegd dat zijn zendtijd aan campagnelimieten moet worden onderworpen, aangezien hij overweegt zich kandidaat te stellen voor het presidentschap.

Vivendi’s Canal+ divisie, die eigenaar is van CNews, zegt dat Fox News geen voorbeeldfunctie heeft en dat de zender apolitiek is. Hoofd van de programma’s Gerald-Brice Viret zei in een interview in april dat het uitzenden van opinies een manier is om kosten te besparen aangezien de zender minder verslaggevers ter plaatse heeft.

Meer
Emmanuel Vanbrussel en Kasper Goossens
Laatste update:
Laatste update:
Lees meer...
Markten
BEL20