Het streamingplatform Apple Music staat voor een iconische mijlpaal in zijn geschiedenis. De portfolio van de dienst bestaat inmiddels uit nagenoeg honderd miljoen verschillende songs. Dat heeft Rachel Newman, verantwoordelijke content bij Apple, benadrukt.
Newman wijst erop dat Apple Music met deze mijlpaal concurrenten zoals YouTube Music, Spotify en Amazon Music achter zich laat.
Talen en dialecten
“In de jaren zestig van de vorige eeuw werden er jaarlijks amper vijfduizend nieuwe albums op de markt gebracht”, verduidelijkt Rachel Newman. “Dat is momenteel heel anders. Elke dag wordt de catalogus van Apple Music met meer dan 20.000 songs aangevuld. Tegenwoordig kan elke artiest, vanuit elke locatie op de wereld, een compositie schrijven, opnemen en wereldwijd op de markt brengen.”
Apple Music bewijst volgens Newman met deze mijlpaal zijn positie als grootste muziekcatalogus van de wereld. Concurrent Amazon Music beschikt over een catalogus van ongeveer 90 miljoen songs, gevolgd door Spotify (82 miljoen) en YouTube (80 miljoen).
Newman wijst erop dat Apple Music in zijn bestaan heel wat evoluties heeft gekend. Toen iTunes negentien jaar geleden werd gelanceerd, had de dienst muziek in tweehonderd talen en dialecten. Het platform stelde 200.000 songs ter beschikking.
De helft van die portfolio was Engelstalig. Nu vertegenwoordigen Engelstalige nummers nog ongeveer 40 procent van het totale aanbod. Daarbij is er inmiddels echter ook al sprake van 350 talen en dialecten.
De meest populaire portfolio’s waren ooit het domein van muziek uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië, maar worden momenteel in grote mate bevolkt door creaties uit landen zoals Japan, Colombia, Ghana, Nigeria en Zuid-Korea.
Versnelling
Newman beklemtoont nog dat de digitalisering van de wereld de aangroei van de totale muziekbibliotheek van het platform versnelt. Vier jaar geleden telde de catalogus van Apple Music vijftig miljoen songs.
De uitbraak van de coronapandemie heeft eveneens een belangrijke bijdrage tot die versnelling geleverd. “Het isolement van de lockdowns hebben vele mensen immers aangezet om naar creatieve uitlaatkleppen op zoek te gaan”, benadrukken experts daarbij.
Apple Music wijst er nog op dat zijn gebruikers niet alleen naar nieuwe muziek luisteren. Ook oude catalogi van artiesten genieten een grote aantrekkingskracht. Toen Apple Music zeven jaar geleden werd opgericht, vertegenwoordigden de duizend populairste nummers 20 procent van de totale streams. Dat aandeel is momenteel echter al tot 10 procent gedaald.
Inmiddels luisteren de gebruikers gemiddeld naar een song die ongeveer vijf jaar oud is. “Dat cijfer loopt op naarmate de luisteraars verder in de tijd teruggaan”, werpt Newman nog op.
(ns)