Michelin wil banden revolutioneren: aangepast aan elektrische auto’s en ecologischer

Foto: LAURENTVU/SIPA/Isopix

De groene revolutie in de auto-industrie heeft niet betrekking tot het type motor. Ook banden spelen een belangrijke rol, niet alleen wat de levensduur van de batterij betreft, maar ook bij het groener maken van de auto. En Michelin wil koploper zijn.

Het wiel kan men niet heruitvinden. De band daarentegen, wel. Ook al bestaat die intussen al langer dan een eeuw. En dat is wat de bandengiganten nu proberen te doen, met Michelin op kop.

Elektrische auto’s

De prestaties van een elektrische auto hangen ook af van de banden. Het maken van geschikte banden is echter niet zo eenvoudig. Fabrikanten moeten de juiste balans vinden tussen grip op de weg en rijweerstand. Een band met te veel grip verhoogt het brandstofverbruik en verslijt sneller. Te weinig grip kan dan weer de veiligheid van automobilisten in gevaar brengen. Daarnaast mag een band niet te zwaar zijn, zodat elektrische auto’s, die al meer gewicht meesleuren dan conventionele auto’s, niet nog zwaarder worden.

Michelin heeft onlangs twee nieuwe banden met deze specifieke rubbersamenstelling uitgebracht. De eerste, de e-Primacy, is aangepast aan elektrische wegvoertuigen. Het bedrijf beweert dat deze banden het bereik van de auto met 7 procent kunnen verhogen, wat voor de meeste elektrische voertuigen overeenkomt met enkele tientallen kilometers. De tweede band, Pilot Sport EV, is speciaal ontworpen voor elektrische raceauto’s, die meer rijweerstand nodig hebben. Volgens Michelin verhoogt de band de actieradius met bijna 60 kilometer. 

Recycleerbaar en hernieuwbaar

De elektrische omwenteling moet auto’s milieuvriendelijker maken. En het is niet alleen de auto’s die ecologisch moeten zijn, maar ook de productie ervan. Ook dat probeert Michelin te doen. Tegen 2050 wil het bedrijf volledig recycleerbare en hernieuwbare banden produceren. Momenteel is slechts 30 procent van zijn producten recycleerbaar.

Daartoe is Michelin een samenwerking aangegaan met het Franse Carbios, om een milieuvriendelijker materiaal te vinden dan rubber. De twee bedrijven testen momenteel polyethyleentereftalaat, beter bekend als PET. Dat is gerecycleerd plastic. En volgens de eerste tests zouden de resultaten vrij gelijkaardig zijn met die met traditionele banden.

De Italiaanse autobandenfabrikant Pirelli werkt ook aan ecologischere banden, maar is niet van plan om voor dat alles rubber op te geven. Het bedrijf gebruikt daarom natuurlijke rubber die afkomstig is van duurzaam beheerde plantages.

Minder CO2

Het milieubeleid in Europa zet bedrijven er ook toe aan hun CO2-uitstoot te verminderen. Michelin streeft er derhalve naar CO2-neutraal te zijn, door de uitstoot te beperken en door de nog niet geëlimineerde emissies op te vangen. Tegen 2050 moet de hele productieketen, van grondstoffen tot de verkoop van banden, klimaatneutraal zijn. De twee banden die speciaal aangepast zijn voor elektrische auto’s zijn nu al klimaatneutraal, stelt het bedrijf.

(NS)