Meta (Facebook) probeerde geloofwaardigheid van klokkenluider Haugen te torpederen

Facebook, het bedrijf van Mark Zuckerberg dat eerder dit jaar zijn naam in Meta Platforms wijzigde, heeft bij Democraten en Republikeinen gelobbyd met berichten die bedoeld waren om de geloofwaardigheid van klokkenluider Frances Haugen in twijfel te trekken. Dat gebeurde nadat Haugen belastende uitspraken over Facebook had gedaan in het in de VS populaire actualiteitsprogramma ’60 Minutes’. Dat schrijft de Wall Street Journal.

Medewerkers van Facebook in Washington D.C. vertelden Republikeinen dat Haugen erop uit was de Democraten te helpen. Dat leidde tot een stroom van artikels in conservatieve nieuwsbronnen. 

De Democraten kregen later te horen dat de Republikeinen het standpunt van Facebook verdedigden ter ondersteuning van Kyle Rittenhouse. Deze 18-jarige jongen schoot vorig jaar twee mensen dood tijdens de onlusten vorig jaar in Kenosha (Wisconsin), maar werd later door een jury vrijgesproken.

Monsterverbond tussen beide partijen laten ontsporen

Het doel, schrijft de Wall Street Journal, was om een alliantie van Democraten en Republikeinen te laten ontsporen die zich aan het vormen was en die Facebook in toom wilde houden. CEO Mark Zuckerberg zou van de zaak op de hoogte zijn geweest en zou het personeel naar verluidt hebben geadviseerd geen excuses aan te bieden. 

Duizenden interne documenten, die Haugen aan toezichthouders, politici en media doorspeelde, moeten aantonen dat Facebook weinig doet tegen de schadelijke effecten van zijn platform op de samenleving, zoals de verspreiding van desinformatie of de nefaste psychologische impact van Instagram op sommige tieners. Deze onthullingen leidden tot een onderzoek door 44 procureurs-generaal van de deelstaten , die Facebook ook onder druk zetten om de ontwikkeling van een kinderversie van Instagram te stoppen.

De onthullingen van klokkenluidster Frances Haugen hebben Meta naast een reeks rechtszaken ook de weinig begerenswaardige titel van ‘Slechtste Bedrijf van het Jaar‘ bezorgd.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.