Mercedes-Benz ziet mogelijkheden om vanuit India te exporteren; er zijn wel een aantal voorwaarden

Mogelijk zou de Duitse autobouwer Mercedes-Benz in de toekomst vanuit India wagens kunnen uitvoeren naar andere delen van de wereld. Om daarin te kunnen lukken, moet het Aziatische land echter wel een brede handelsovereenkomst met de Europese Unie sluiten. Dat heeft Martin Schwenk, hoofd van de Indiase divisie van Mercedes-Benz gezegd.

In juni van dit jaar zijn de Europese Unie en India hun gesprekken voor het bereiken van een vrijhandelsovereenkomst opnieuw gestart. Gehoopt wordt dat tegen eind volgend jaar een daadwerkelijk akkoord zou kunnen worden bereikt.

Markttoegang

De onderhandelingen over een vrijhandelsovereenkomst tussen beide partijen gingen vijftien jaar geleden al van start. Zes jaar geleden werden de besprekingen echter afgebroken. Het bleek immers onmogelijk om over een aantal kwesties een vergelijk te vinden.

De autosector was een van de knelpunten die daarbij aan de oppervlakte was gekomen. De Europese Unie eiste dat zijn autofabrikanten een betere toegang tot de Indiase markt zouden krijgen. Maar de Indiase regering bleek niet bereid om op dat vlak grote compromissen te sluiten.

“Een brede handelsovereenkomst met de Europese Unie zou India in een competitieve situatie kunnen plaatsen en een voordeel bieden tegenover een aantal andere markten”, merkte Martin Schwenk op. “Dit zou zeker kunnen helpen om de productie van Mercedes-Benz in India op te drijven.”

“Daarbij zou mogelijk kunnen overwogen om in India voor een aantal modellen een productie op te zetten die voor een export naar andere delen van de wereld zou instaan. Maar indien er niet zonder financiële sancties een uitvoer naar de Europese Unie kan worden opgezet, zou het nooit mogelijk worden om met de fabriek van Mercedes-Benz in Hongarije te concurreren.”

Mercedes-Benz is in India recent de productie van de elektrische luxewagen EQS 580 gestart. Dat model is een variant van de S-Klasse, het vlaggenschip van de Duitse constructeur en is de eerste elektrische wagen die Mercedes-Benz in India bouwt.

Jaarlijkse volumes

Schwenk wijst er daarbij op dat Mercedes-Benz in India mogelijk nog meer elektrische modellen zou kunnen bouwen. “We streven ervoor om volgende acht tot tien jaar onze portfolio volledig te elektrificeren”, stipte hij aan. “Mercedes-Benz wil in India een fabrikant van elektrische wagens zijn.”

“Het is de bedoeling om de productiecapaciteit in India verder op te voeren”, beklemtoonde Schwenk nog. “Afhankelijk van de verdere ontwikkeling van de vraag, kan de productie worden opgedreven.” Export vanuit India naar andere markten in de wereld staat voorlopig nog niet in de plannen van de Duitse autobouwer.

Om de productie van een model op één enkele locatie te concentreren, zou volgens Schwenk een jaarlijks volume tussen honderdvijftigduizend en tweehonderdduizend exemplaren moeten kunnen worden gegarandeerd.

Mercedes is in India weliswaar de grootste fabrikant van luxewagens, maar de verkoop op de lokale markt bleef beperkt tot 11.242 exemplaren. Vier jaar geleden werd een piekverkoop van 15.500 wagens opgetekend.

In India wordt de markt grotendeels door kleine en goedkope wagens gedomineerd. De Indiase autoverkoop haalt een volume van ongeveer drie miljoen wagens per jaar. Luxemodellen hebben in die verkoop een aandeel van amper 1 procent.

“De markt voor elektrische luxewagens is nog veel kleiner”, merkt het persbureau Reuters daarbij op. “De meeste modellen uit die categorie worden momenteel tegen hoge prijzen geïmporteerd.”

De EQS heeft met een volledig opgeladen batterij een actieradius van 857 kilometer. De wagen wordt in India tegen een prijs van van 15,5 miljoen roepies (195.000 dollar) verkocht.

(bg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20