In Duitsland blijft autofabrikant Mercedes-Benz bij jongeren de favoriete werkgever. Dat blijkt uit een rapport van het adviesbureau Trendence, gebaseerd op een bevraging bij ongeveer 7.700 studenten economie en engineering uit vierenveertig Duitse universiteiten. Openbare instellingen kunnen zich volgens de onderzoekers eveneens in een toenemende populariteit verheugen.
Ook vorig jaar al voerde Mercedes-Benz de ranglijst aan. In het algemeen merkt Trendence op dat de autobouw en informatica bij de Duitse jongeren de grootste populariteit als werkgever hebben.
Duitse leger
Bij de Duitse studenten economie gaf nagenoeg 12 procent aan het liefst bij Mercedes-Benz aan de slag willen te gaan. Daarmee scoorde de Duitse autobouwer 0,1 procentpunt hoger dan het Amerikaanse technologiebedrijf Apple.
Trendence merkt verder op dat bij de studenten economie zes van de tien meest populaire werkgevers in de autosector zijn gesitueerd. Ook het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken kan op een grote belangstelling rekenen, net zoals de Europese Commissie en de Europese Centrale Bank. Auditeur Deloitte sluit hier de ranglijst met twintig meest populaire bedrijven af.
Bij toekomstige ingenieurs blijkt de autosector eveneens een populaire werkgever. Daarbij gaf meer dan 14 procent van de respondenten aan na zijn studies het liefst bij Mercedes-Benz te willen gaan werken. De lijstaanvoerder werd in de rangschikking echter wel onmiddellijk gevolgd door zijn sectorgenoten BMW, Audi en Porsche.
De top twintig bij de toekomstige ingenieurs werd door Microsoft en de Bundeswehr – het Duitse leger – afgesloten. Die twee partijen lukten er vorig jaar niet in de rangschikking te halen.
Tesla
De Duitse autobouwers blijken bij de studenten beduidend populairder dan hun Amerikaanse sectorgenoot Tesla, die eerder dit jaar nochtans in de buurt van Berlijn zijn eerste Europese gigafactory heeft geopend.
Slechts 5,6 procent van de studenten economie ziet zijn professionele carrière bij Tesla van start gaan. Bij de toekomstige ingenieurs haalt de Amerikaanse constructeur een score van 8,6 procent, maar moet daarbij ook nog Bosch, Airbus en Siemens laten voorgaan.
Tesla scoort wel beter dan de Duitse constructeur Volkswagen, die bij de studenten economie zelfs niet bij de top twintig is terug te vinden. Ook bij de ingenieurs volgt Volkswagen pas op een elfde plaats.
De onderzoekers wijzen er nog op dat de ondervraagden bij de selectie van hun toekomstige werkgever vooral rekening houden met criteria zoals het salaris, de mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen, de werktijden en de teamgeest. Status en prestige werden daarentegen slechts door ongeveer de helft van de ondervraagden als een belangrijk criterium naar voor geschoven.
“De toppositie in deze rangschikking weerspiegelt de constante strategie die Mercedes-Benz op het gebied van rekrutering hanteert’, voert Robindro Ullah, topman van Trendence, aan. “Ook de positionering van het concern als premium merk heeft een positieve impact op het imago van de onderneming als werkgever.”
Naast Apple en Tesla zijn Google en Amazon de enige andere werkgevers uit de Verenigde Staten die in een van beide ranglijsten zijn terug te vinden.