Memes zijn het nieuwe marketinggoud voor bedrijven

Getty

Om de felbegeerde Generatie Z voor zich te winnen, hebben bedrijven tegenwoordig een nieuwe vorm van reclame ontdekt. Het nieuwe marketinggoud heet een ‘meme’.

Generatie Z, dat is de leeftijdscategorie tussen 7 en 22 jaar, geldt als een moeilijk doelpubliek. Toch zijn ze erg belangrijk voor merken, want ze maken de grootste consumentengroep ter wereld uit. In de Verenigde Staten alleen ligt hun koopkracht in de grootteorde van 143 miljard dollar.

Het favoriete platform van de Generatie Z-jongere is Instagram. Met wisselend succes hebben bedrijven geprobeerd om daarlangs de jongeren te bereiken. Influencers bleken een goudhaantje, al verliest die tactiek van zijn pluimen. Nu Instagram overspoeld wordt door influencermarketing, haken de jongeren af wegens ‘niet authentiek’.

Een influencer aan het werk. – Isopix

Tieners zijn er dol op

Enter de meme. Dat is een afbeelding met tekst erop of een korte video die een cultureel symbool of sociaal idee als aanknopingspunt neemt. Ze zijn grappig of sarcastisch, minder gepolijst dan influencerberichten én iedereen kan ze maken. Maar vooral: tieners zijn er dol op. Het hoeft dus niet te verbazen dat merken brood zien in memes.

‘Als merken erin slagen memes op een authentieke manier te gebruiken, kan het zeker een krachtig hulpmiddel zijn. Zo kunnen ze aan jongeren tonen waarvoor ze staan’, zegt het hoofd van een reclamebureau aan Bloomberg.

Engagement opwekken

Bij memes is authenticiteit cruciaal. Slagen merken erin dezelfde taal te spreken als hun doelpubliek, dan kunnen ze een gigantische betrokkenheid of engagement creëren. Waar influencermarketing op Facebook en Instagram een betrokkenheid van 1 tot 15 procent haalt, springt die van memes makkelijk tot wel 30 procent.

Er zijn al geslaagde voorbeelden van een memecampagne. Zo werkte taxi-app Uber al samen met een Amerikaanse die twee Instagram-accounts runt. Daarop plaatst ze grappige commentaren over het stadsleven. Vertaald naar Uber komen er dan berichten met humoristische conversaties in een Uber-taxi.

Afstand durven nemen

Maar ondanks het feit dat memes goedkoper zijn dan andere reclamevormen, zijn ze niet risicoloos. Instagram bande in het verleden al enkele meme-accounts en er zijn verhalen over rechtszaken van comedians, die het niet namen dat hun grappen in memes van bedrijven verschenen.

Bovendien is succes met de memes niet gegarandeerd. Het maken ervan kan moeilijk zijn en bedrijven moeten durven afstand nemen van de makers. Of zoals een meme-marketeer opmerkt: ‘Het kan tegenvallen als het grote bedrijf eens grappig probeert te zijn.’