De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM zag in het tweede kwartaal haar omzet met 75 procent ineenstuiken en leed nog meer verlies dan in de eerste drie maanden van dit jaar.
Omdat vrijwel alle vliegtuigen een deel van de afgelopen periode aan de grond moesten blijven, liep het operationeel verlies op tot 493 miljoen euro.
De omzet duikelde met meer dan 75 procent. Dat is een dramatische ineenstuiking, maar wel nog dan de Franse zustermaatschappij Air France. Onder meer door strengere lockdownregels in Frankrijk zette de Franse luchtvaartmaatschappij een bijna 87 procent lagere omzet in de boeken.
Banenverlies
Heel Air France-KLM haalde een omzet van 1,2 miljard euro, tegen 7 miljard euro vorig jaar. Het nettoverlies bedroeg 2,6 miljard euro, onder meer door extra afschrijvingen vanwege het vervroegd uit de vaart nemen van de Boeing 747 door KLM en de Airbus A380 en A340 door Air France.
Air France maakte al bekend 7.600 arbeidsplaatsen te schrappen. Bij KLM verdwijnen nog eens 3.500 banen, bovenop de eerder geschrapte 2.000 uitzendbanen, ving De Telegraaf op bij ingewijden.
Staatssteun
Voor de komende kwartalen werd moederbedrijf Air France-KLM iets positiever. Het bedrijf verwacht dat in de lopende periode 45 procent van alle vluchten vertrekt wat in het vierde kwartaal moet zijn opgelopen tot 60 procent. Het concern houdt daarbij een slag om de arm omdat het herstel sterk afhankelijk is van ontwikkelingen rond het coronavirus.
Mede door staatssteun van de Franse en de Nederlandse overheid had Air France-KLM eind juni 14,2 miljard euro beschikbaar aan geld en mogelijk krediet.