Jaarlijks wordt met digitale reclamefraude wereldwijd een schade van 22,4 miljard dollar veroorzaakt. Daarvan is echter 83,4 procent te wijten aan China. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau GroupM. De onderzoekers schrijven dat grote Chinese aandeel in belangrijke mate toe aan de afwezigheid van degelijke controles en metingen en een relatief gebrek aan kennis over het concept merkbeveiliging.
De onderzoekers benadrukken nog dat fraude in de wereldwijde digitale reclame een aandeel heeft van 10,8 procent, maar in China loopt dat cijfer op tot 30,7 procent.
Leemtes
Er zijn volgens GroupM verschillende redenen die het hoge Chinese fraudecijfer kunnen verklaren. “Onder meer moet men vaststellen dat vele klanten slechts beperkte inzichten hebben op het gebied van merkbeveiligingen,” aldus het rapport. “Bovendien moet men vrezen dat de Chinese regelgeving een aantal leemtes vertoont waardoor fraude gemakkelijker mogelijk wordt.”
Buiten China zou de wereldwijde omvang van digitale reclamefraude volgens de berekeningen van Group M een niveau van ongeveer 3,7 miljard dollar bereiken. “Daarmee vertegenwoordigt fraude in die regio’s 1,8 procent van de digitale reclamebestedingen,” aldus het rapport.
Noord-Amerika staat in de rangschikking van GroupM op een tweede plaats. Daar zou de digitale reclamefraude een schade van bijna 2,61 miljard dollar veroorzaken. Daarmee heeft fraude op de Noord-Amerikaanse digitale reclamemarkt een aandeel van 3,3 procent.
Wereldwijd heeft Noord-Amerika in de digitale reclamefraude een aandeel van 11,6 procent. Het aandeel van Europa, het Midden-Oosten en Afrika (Emea) blijft beperkt tot 3,6 procent. Nog verder volgen Azië (zonder China en Japan) met 1 procent en Latijns-Amerika met 0,4 procent. Die regio’s zouden met een schade van respectievelijk 804 miljoen dollar, 231 miljoen dollar en 79 miljoen dollar rekening moeten houden.
Desktop
“Men moet echter vaststellen dat een aantal westerse landen hogere fraudeniveaus laten optekenen dan het wereldwijde gemiddelde,” zeggen de onderzoekers. “Dat geldt onder meer voor de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië. Deze markten zijn voor digitale fraude gevoeliger dan regio’s zoals Asia-Pacific of Latijns-Amerika.”
“De totale omzet aan digitale reclame loopt in westerse landen immers meestal gevoelig hoger. Tevens is er een groter gebruik van programmatische campagnes. Tegelijkertijd wordt ook frequenter op desktop-reclame – die gemakkelijker toegankelijk is voor bots – beroep gedaan.”
Uit de cijfers van GroupM blijkt nog dat de Verenigde Staten met een omzet van 73,4 miljard dollar de grootste digitale reclamemarkt van de wereld zijn. China staat op de tweede plaats met een bedrag van ruim 60,9 miljard dollar, gevolgd door Japan (16,4 miljard dollar), Groot-Brittannië (15,6 miljard dollar), Duitsland (6,3 miljard dollar), Australië (6,2 miljard dollar) en Canada (5,6 miljard dollar).