Meer en meer energieleveranciers maken zich schuldig aan wanpraktijken

Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken.

De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft toen 9.088 klachten ontvangen, een stijging van 36,9 procent ten opzichte van 2020.

“Wake-up call”

“Voor vele klanten zijn de prijsstijgingen een “wake-up call” waarbij ze sinds lang opnieuw gaan kijken naar het energiecontract en de energieprijzen die ze onderschreven hebben. Vooral vanaf september 2021 ontvangt de ombudsdienst ongewoon veel klachten over stijgende voorschotfacturen en veranderingen van energiecontracten (van vast naar variabel),“ stelt Eric Houtman, Nederlandstalig ombudsman voor energie vast.

Maar de energieleveranciers lijken zich ook almaar vaker schuldig te maken aan wanpraktijken nu de energieprijzen de pan uit rijzen. Zo kwam vandaag aan het licht dat sommige consumenten ongewild klant zijn geworden van de energieleverancier Luminus. Dat blijkt uit een reportage van VTM Nieuws. Consumenten werden daarbij automatisch klant van Luminus nadat ze op een link in een mail met een offerte hadden geklikt, of nadat ze telefonisch werden gecontacteerd. De ombudsdient heeft daar al zo’n 200 klachten over gekregen.

Luminus erkent dat er een probleem is en onderzoekt de zaak. “Luminus heeft een gedragscode voor alle verkopers. Elke verkoopmethode die in strijd is met onze gedragscode kan leiden tot sancties en het stopzetten van de samenwerking”, liet Luminus weten in een reactie aan het nieuwsprogramma.

De ombudsdienst Energie laat weten dat je door “ja” te zeggen aan de telefoon nooit mag vasthangen aan een contract. De verkoop op afstand moet altijd gevolgd worden door een uitdrukkelijke en schriftelijke bevestiging van de consument.

Ook andere leveranciers gaan in de fout

Eerder deze week bleek dan weer dat energiemakelaar Gaele ongewild klanten heeft overgezet naar een andere energieleverancier. In sommige gevallen werden die klanten opgezadeld met fors hogere facturen. In een reactie op dat nieuws zei Luc Demeyere van energiemakelaar Enbro, het bedrijf achter Gaele, dat de energiemakelaar nooit mensen heeft verplicht een contractuele verbintenis aan te gaan voor iets dat ze niet willen.

Het regent overigens al weken klachten over de energieleveranciers. De federale energiewaakhond Creg heeft eind december bijvoorbeeld de consumenten gewaarschuwd voor praktijken die de Luikse energieleverancier Mega toepast. Concreet gaat het om ‘gaming’, waarbij Mega regelmatig switcht tussen indexeringen op maand- of kwartaalbasis met volgens de Creg maar één doel: goed scoren in de resultaten van bestaande prijsvergelijkers.

Enkele weken later kwam Eneco onder vuur te liggen. De federale ombudsman heeft begin dit jaar tientallen klachten gekregen over de energieleverancier omdat die klanten zou willen verleiden tot een duurder contract. “Het gaat steeds om klanten die nog een langlopend energiecontract hebben of klanten met een contract van onbepaalde duur, waarin een prijsgarantie is opgenomen voor meerdere jaren”, klonk het toen. Eneco kondigde later wel aan dat het eenmalig de prijsgarantie verlengt voor zo’n 13.000 klanten.

Van der Straeten grijpt in

“Ik heb de ombudsman voor energie donderdag ontmoet”, zei Federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) onlangs in een interview met L’Echo. “Hij merkte op dat bepaalde energieleveranciers elke opportuniteit aangrijpen om de tarieven of het contract te wijzigen, ook op een illegale manier.”

Ze erkent dat het een moeilijke periode is voor de leveranciers. “Maar het is aan hen om zich te organiseren voor hun ‘indekking'”, klonk het. “Zij zijn de professionals.”

(lb)

Meer