Medische apps worden (eindelijk) terugbetaald

Het socialezekerheidsinstituut Riziv heeft het licht op groen gezet voor de terugbetaling van medische apps. ‘Never waste a good crisis’, klinkt het bij Remecare, een platform voor zorg vanop afstand.

Na een lange lijdensweg die zowat zeven jaar heeft aangesleept, is het erdoor: apps die dienen om te revalideren of om zorg op afstand mogelijk te maken worden terugbetaald door het Riziv.

Een voorbeeld van zo’n app is Remecare. Het bedrijf Remedus zette een platform op poten waarmee data worden doorgestuurd naar zowel arts als patiënt en zijn familie, zodat iedereen op de hoogte is en stappen kan ondernemen als dat nodig is. ‘Zo kan er sneller op gepersonaliseerde zorg worden overgeschakeld en moeten patiënten niet steeds wachten tot de volgende consultatie’, zegt oprichter Jo Ravelingien. Het platform biedt oplossingen voor 50 verschillende ziektes, waaronder hartfalen en kanker.

Maggie De Block

Ravelingien is tevreden met de goedkeuring, maar houdt een stok achter de deur. ‘Dit is een heel goede zaak voor zowel ons als de patiënten, maar nu moeten we wel nog zien hoe dit concreet in zijn werk zal gaan. Er is nu een format goedgekeurd, maar dat moet natuurlijk wel uitgevoerd worden door het Riziv. En daar wringt het schoentje soms.’

Het hele proces had heel wat voeten in de aarde en was zowat het paradepaardje van voormalig minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld). Zij maakte van de goedkeuring van dit soort technologie een speerpunt van haar beleid. Tijdens haar legislatuur werden er wel al enkele stappen gezet, maar de laatste stap gebeurt onder haar opvolger Frank Vandenbroucke (sp.a).

De goedkeuring verloopt in drie fases. Eerst moet een app erkend worden als medisch hulpmiddel, daarna wordt gekeken of hij voldoet aan alle privacyvoorwaarden en dan wordt de terugbetaling geregeld. De eerste twee fases waren al geregeld tijdens de vorige regeerperiode, maar de laatste fase had wat meer tijd nodig, volgens De Tijd door organisatorische problemen bij het Riziv.

Corona als brandversneller

Remecare diende zijn dossier twee jaar geleden in, maar kreeg daar nooit echt een reactie op. ‘Van een concreet beslissingsproces zoals bij medicijnen is geen sprake’, klinkt het.

De coronacrisis heeft als een brandversneller gewerkt, klinkt het. ‘Dat is de goede kant van de epidemie. Eindelijk is duidelijk geworden wat technologie kan betekenen voor de gezondheidszorg. Vroeger leek telemonitoring onmogelijk, nu kan dat plots wel’, zegt Ravelingien. ‘Net als mensen Zoom en Skype pas echt ontdekt hebben tijdens corona, is dat ook het geval voor zorg vanop afstand. Het grote voordeel voor de gezondheidszorg is dat er geen onnodige consultaties moeten gepland worden, de patiënt heeft dan weer het voordeel dat hij bij klachten niet moet wachten tot de volgende consultatie, waarop het misschien alweer slechter gaat.’

Ook de Antwerpse start-up Byteflies, die een oplossing op de markt bracht om coronapatiënten thuis te monitoren, merkte dat al.

Zeven apps goedgekeurd

Remedus werd 15 jaar geleden opgericht door Ravelingien en is goed voor 12 miljoen euro omzet per jaar. In vijf jaar tijd groeide het bedrijf 30 procent.

Op dit moment zijn er zeven apps goedgekeurd voor terugbetaling, waaronder Remecare en Fibricheck voor hartritmestoornissen. De revalidatie-app MoveUP wordt sinds november al terugbetaald via een pilootproject.