De elektrificatie van de luchtvaart komt stilaan op gang: binnenkort uitstootvrije korte vluchten?

De wereld bereidt zich stilaan voor op een transitie naar uitstootvrij transport. Maar hoewel dat voor auto’s al moeilijk is, staat de luchtvaart voor een nog veel grotere uitdaging. Toch zijn bedrijven volop bezig met de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen. Business AM sprak met Joost Dieben van het Nederlandse bedrijf Maeve Aerospace, dat zich op die missie heeft gestort.


Beluister het volledige interview hier.


Samengevat: Binnen een paar jaar is het “absoluut mogelijk om een eerste kleine variant van commerciële luchtvaart op batterijen mogelijk te maken”, zegt Dieben.

  • Maeve Aerospace ontwikkelt een vliegtuig dat tussen de 44 en 60 passagiers kan vervoeren. Het voertuig zou gebruikt kunnen worden voor vluchten tot 500 kilometer. “Dat is echt al mogelijk met de batterijen die er nu aan gaan komen”, zegt de Maeve-medeoprichter. 
  • “Ontzettend veel passagiers vliegen op dit soort hele korte afstanden”, gaat hij verder. “25 procent van alle passagiers zitten op vluchten korter dan 500 kilometer in Europa. Als je kijkt naar Amerika of de Aziatische landen, is dat zelf nog veel meer.”
  • Een caveat, zegt hij, is dat de initiële kostprijs wel hoger zal liggen, net als bij elektrische auto’s overigens. “Maar belangrijker om te weten, is dat de operationele kosten en de kosten per kilometer een heel stuk lager zijn dan bij een traditioneel vliegtuig”, klinkt het. 
  • Gedurende zijn levensduur zou een elektrisch vliegtuig daardoor potentieel niet enkel groener, maar ook goedkoper kunnen uitkomen. 

(fjc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.