De Deense containergigant Maersk heeft voor de tweede keer dit jaar zijn winstverwachting verhoogd, nadat de opstoppingen op de wereldwijde handelsroutes de vrachttarieven verder hebben opgedreven.
Maersk en zijn sectorgenoten hebben het afgelopen jaar flink geprofiteerd van de verstoringen van de wereldwijde aanvoerlijnen over zee, als gevolg van een containertekort. Dit stelde hen in staat om hogere prijzen te vragen voor hun diensten. Daarnaast worstelen veel havens met personeelstekorten, waardoor het langer duurt voordat schepen geladen en gelost kunnen worden.
Congestie heeft langer aangehouden dan gedacht
De onderliggende winst van Maersk, voor rente en belastingen, zal in 2022 ongeveer 37 miljard dollar bedragen, zei het in Kopenhagen gevestigde bedrijf dinsdag. “De congestie in de wereldwijde bevoorradingsketens die tot hogere vrachttarieven leidt, heeft langer aangehouden dan aanvankelijk werd verwacht”, aldus Maersk. “Het sterke resultaat wordt gedreven door de voortzetting van deze uitzonderlijke marktsituatie.”
Het is de tweede keer dit jaar dat de containergigant zijn winstprognose naar boven kan bijstellen. Eerder in april verhoogde Maersk zijn winstverwachtingen al stevig van 24 miljard naar 30 miljard dollar, nadat het bekendmaakte dat de markt voor containertransport later zal normaliseren dan verwacht.
“Het gemiddelde containertarief blijft nog steeds aanzienlijk boven het historische niveau, wat een goed voorteken is voor de winstvooruitzichten voor 2023”, zei Brian Borsting van de Danske Bank tegen Bloomberg.
Verstoorde balans
Door de verstoring in de toeleveringsketens over zee, was er in 2021 een groot containertekort. Veel westerse landen importeerden meer dan ze exporteerden als gevolg van de coronacrisis. Hierdoor ontstond er een verstoorde balans in het containeraanbod, waardoor schepen en containers massaal van China naar Europa en de Verenigde Staten kwamen, maar beperkt terugkeerden. Hier maakte Maersk, samen met de andere vervoerders, optimaal gebruik van.
(kg)