Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway krikt omzet op, maar boekt stevig verlies

Het Nederlands-Britse Just Eat Takeaway kreeg er het voorbije halfjaar 21 procent meer klanten bij en verdiende 1 miljard euro, 44 procent meer dan een jaar eerder. Het moest echter een verlies slikken van 156 miljoen euro.

Vorig jaar maakte Just Eat Takeaway ook verlies in het eerste halfjaar, maar toen bedroeg dat maar 28 miljoen euro. De put werd in een jaar tijd dus 464 procent dieper.

De schuldige voor dat grote verlies is de integratie van Just Eat, dat in januari werd overgenomen door Takeaway. Sinds 15 april is de overname volledig rond. Ook het bod op de Amerikaanse fietskoerier Grubhub deed het verlies aandikken. Uiteraard verwacht Just Eat Takeaway op termijn positieve effecten van beide overnames.

Reclame

Ook de marketingkosten werden groter tijdens corona. In eerste instantie werden die gepauzeerd in maart omdat het onzeker was hoe de consument zou reageren op de maatregelen, maar in mei werden weer alle zeilen bijgezet via radio en tv toen de restaurants opnieuw opengingen. Een opportuniteit voor Just Eat Takeaway om zich in de kijker te werken.

Concurrent HelloFresh, die maaltijdboxen levert, kwam dinsdag met cijfers over het tweede kwartaal. De Duitsers verdubbelden hun omzet en boekten 1.000 procent meer winst.

Meer