Maaltijdbesteller Delivery Hero wil ook Aziatische markt veroveren

De Duitse maaltijdbesteller Delivery Hero neemt zijn sectorgenoot Woowa Brothers uit Zuid-Korea over. Met de transactie is een bedrag gemoeid van ongeveer 3,6 miljard euro. De twee partners creëren een joint-venture die een sterke positie op de snelgroeiende Aziatische markt wil veroveren, waar al een aantal grote concurrenten actief zijn.

Het akkoord tussen Woowa en Delivery Hero is wereldwijd de grootste overname die de markt voor maaltijdbestellingen – een van de meest populaire onderdelen van de technologie-wereld – tot nu toe heeft laten optekenen.

Overlevingsstrategie

De verkoop van Woowa is tevens de grootste overname waarbij een Zuid-Koreaans internetbedrijf betrokken is. Delivery Hero zal in de nieuwe entiteit een meerderheid krijgen van 87 procent. Het Duitse bedrijf zal op termijn ook de resterende aandelen, momenteel nog in handen van de oprichters van Woowa, overnemen.

Woowa is eigenaar van Baedal Minjok, de populairste food-app in Zuid-Korea. Op de tweede plaats staat Yogiyo van Delivero Hero. Baedal Minjok ondervindt op de Zuid-Koreaanse markt echter zware concurrentie van rivalen zoals Uber Eats en Coupang, dat de steun van het Japanse Softbank heeft.

‘De Zuid-Koreaanse markt voor maaltijdbestellingen wordt overspoeld door invloedrijke internationale online platformen en partijen die op de steun van gigantisch Japans kapitaal kunnen rekenen,’ aldus woordvoerders van Woowa. ‘Een samengaan met een sterke partij zoals Delivery Hero is dan ook een zuivere overlevingsstrategie.’

Alleenwonenden

Dankzij een grote bevolkingsdichtheid, een hoge smartphone-penetratie en een uitgebreide populatie alleenwonenden, behoort Zuid-Korea voor maaltijdbestellingen tot de grootste markten van de wereld. Alleen China, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië boeken grotere volumes.

De markt heeft in Zuid-Korea de voorbije vijf jaar meer dan een verdubbeling tot 5,3 miljard euro gekend. Dat is meer dan de gezamenlijke omzet van de sector in Japan en Duitsland. Euromonitor verwacht dat de Zuid-Koreaanse markt de volgende vier jaar een verdere groei tot meer dan 8 miljard euro zal kennen.

Woowa ging begin dit decennium van start. Momenteel verzorgt het bedrijf meer dan dertig miljoen bestellingen per maand. De onderneming stelt ook gedeelte keukenruimtes voor restauranthouders ter beschikking. Het bedrijf is inmiddels ook in Vietnam actief.

De nieuwe joint-venture wordt geleid door Kim Bong-jin, oprichter en chief executive van Woowa Brothers. De hoofdzetel van de joint-venture komt in Singapore. Concurrenten zijn onder meer ook het Singaporese Grab en het Indonesische Gojek.

Meer