Luxewagens Bentley op weg naar recordjaar

De Britse autobouwer Bentley heeft tijdens de eerste negen maanden van dit jaar wereldwijd 11.316 wagens verkocht. Dat betekende een stijging met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft Bentley, onderdeel van het Duitse concern VW Group, bekendgemaakt.

De resultaten van Bentley de voorbije drie kwartalen tonen volgens het bedrijf dat de wereldwijde economische onzekerheid de belangstelling van klanten voor nichemodellen en maatwerk geen schade heeft toegebracht.

Recordjaar

Bentley, fabrikant van luxewagens, boekte in de eerste drie kwartalen van dit jaar een omzet van 2,49 miljard euro. Dat was 28 procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst ging daarbij van 275 miljoen euro naar 575 miljoen euro.

Bentley mag zich dan ook opmaken voor een recordjaar. De vorige recordwinst over een volledig jaar bedroeg immers 389 miljoen euro. Het bedrijf liet op de omzet een rendement van 23,1 procent optekenen. Dat is het hoogste cijfer in de geschiedenis van Bentley, dat 103 jaar geleden werd geboren. Het voorbije jaar werd tijdens de eerste negen maanden een rendement van 14,1 procent opgetekend.

“Bentley blijft aandacht besteden aan de uitdagingen die zich op de wereldmarkt manifesteren”, betoogt Adrian Hallmark, chief executive van Bentley, in een commentaar op de cijfers. “Tegelijkertijd tonen de cijfers dat Bentley in de meeste regio’s sterke resultaten blijft boeken.”

Dat succes wordt in belangrijke mate toegeschreven aan de populariteit van nieuwe modelvarianten en de mogelijkheden tot personalisering die door Bentley Mulliner, de oudste carrosseriebouwer van de wereld, worden aangeboden.

Het suv-type Bentayga toonde zich bij Bentley met een aandeel van 41 procent in de totale verkoop het meest populaire model, gevolgd door de Continental met 32 procent en de Flyng Spur met 27 procent.

China

In de Amerika’s, de grootste afzetmarkt van de Britse autobouwer, werd tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een verkoop van 3.154 wagens genoteerd. Dat betekende een stijging met 7 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

In China, Hongkong en Macau inbegrepen, moest echter wel een achteruitgang met 17 procent tot 2.693 exemplaren worden gemeld. Deze twee markten vertegenwoordigen bij Bentley samen meer dan de helft van de wereldwijde verkopen.

In Europa liepen de verkopen met 18 procent tot 2.133 auto’s, terwijl de regio Asia-Pacific een stijging met 17 procent tot 1.531 eenheden liet optekenen. Ook in eigen land kon de verkoop met 25 procent tot 1.126 eenheden worden opgedreven. In het Midden-Oosten, Afrika en India tenslotte werd een stijging met 5 procent 679 wagens worden geregistreerd.

“De recentste cijfers vormen een ruggesteun voor de strategie Beyond100 die Bentley heeft opgezet”, merkt het bedrijf nog op. “Daarbij wil Bentley zijn hele productgamma op de toekomst van de elektrische mobiliteit wil aanpassen.”

Bentley wil tegen het einde van dit decennium een klimaatneutrale status bereiken. Daarvoor is een investering van 3 miljard euro, gespreid over een periode van periode van tien jaar, voorzien. De middelen zullen onder meer worden geïnvesteerd in de aanpassing van de fabriek van Pyms Lane in de Britse stad Crewe, waar alle modellen van Bentley worden gebouwd.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.