Luxemerk Louis Vuitton opent nieuwe Franse productiesites

Louis Vuitton, het grootste luxelabel van de wereld, koestert plannen om zijn productie in Frankrijk verder op te voeren. Daarvoor zou het merk, onderdeel van de LVMH Group, nog voor het einde van dit jaar twee nieuwe ateliers in gebruik nemen. Dat heeft Bernard Arnault, topman van de LVMH Group, bij de opening van twee andere ateliers in het departement Loir-et-Cher aangekondigd.

Eind dit jaar zal Louis Vuitton in Frankrijk daardoor op een netwerk van twintig ateliers kunnen terugvallen.

Versterkte positie

“We zijn erin geslaagd om de coronacrisis met een versterkte positie te doorstaan”, benadrukte Arnault bij de officiële opening van twee nieuwe werkplaatsen in het departement Loir-et-Cher. Hij benadrukte daarbij dat Louis Vuitton het beste jaar uit zijn geschiedenis heeft laten optekenen.

LVMH Group maakt geen resultaten van zijn individuele merken bekend, maar volgens ramingen van HSBC Holdings zou Louis Vuitton vorig jaar een omzet van 17 miljard euro hebben gerealiseerd. De LVMH Group zelf meldde over het voorbije jaar een totale omzet van 64,2 miljard euro.

De toenemende vraag naar Europese mode en accessoires heeft bij LVMH Group geleid tot een sterke groei. Ook rivalen zoals Kering en Richemont konden uitstekende prestaties melden. De Franse president Emmanuel Macron maakte recent bekend dat de mode en luxeproducten het voorbije jaar tot de grootste exportsector van het land is uitgegroeid.

Om op die groeiende vraag een antwoord te bieden heeft Louis Vuitton beslist zijn productiecapaciteit verder op te drijven. In het Franse departement Loir-et-Cher werden daarvoor twee nieuwe ateliers officieel in gebruik genomen. De nieuwe ateliers, gelegen op enkele kilometers van elkaar, zullen instaan voor de productie van exotische huiden. 

Traditie

“Onze vaklui maken vaak producten waarvoor inmiddels al wachtlijsten zijn gevormd”, benadrukte Bernard Arnault nog. “De oude lederhandel heeft veel bijgedragen aan de welvaart van de regio. Inmiddels is die activiteit uit het gebied verdwenen, maar Louis Vuitton wil die activiteit weer tot leven brengen.”

De twee nieuwe sites in Azé en Vendôme zouden uiteindelijk aan een vijfhonderdtal mensen werk moeten bieden. De LVMH Group gaf daarbij echter te kennen om nog voor het einde van dit jaar nog twee Franse ateliers in gebruik te willen nemen.

Louis Vuitton heeft in Frankrijk momenteel 4.800 werknemers. Over twee jaar zou dat personeelsbestand met nog eens duizend bijkomende medewerkers moeten zijn uitgebreid. Het luxelabel heeft ook productiesites in Californië, Texas, Italië en Spanje.

(lp)

Meer