De raad van bestuur van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa kon het reddingspakket ter waarde van 9 miljard euro van de Duitse staat ‘onmogelijk goedkeuren’. De voorwaarden die de Europese Unie bijkomend oplegde hebben ‘zulke zware economische gevolgen dat alternatieven grondig bestudeerd moeten worden‘.
De toegevingen die Europa eist zouden de positie van Lufthansa op diens belangrijkste luchthavens in Duitsland ‘aanzienlijk verzwakken’, verklaart het luchtvaartconcern op woensdag in een persbericht.
De bestuursraad ziet het staatsinfuus vanuit Berlijn nog steeds als ‘de enige levensvatbare optie’ om het bedrijf te redden, maar kan zich niet vinden in de eisen die de Europese mededingingswaakhond stelt om het steunpakket goed te keuren.
De Europese Commissie keurde het plan van Duitsland om een belang van 20 procent te nemen voor 6 miljard euro en garant te staan voor een lening van 3 miljard euro onder voorwaarden goed. Maar om te vermijden dat die steun de luchtvaartreus een oneerlijke concurrentievoordeel oplevert, moest Lufthansa enkele slots (landingsrechten) op de luchthavens van Frankfurt en München opgeven.
De maatschappij laat weten dat het niet meteen een aandeelhoudersvergadering bijeenroepen. De aandeelhouders moeten namelijk ook het licht op groen zetten over het hulppakket.
Volgens Lufthansa zullen de voorwaarden die de EU oplegt de rol van de luchthavens van Frankfurt en München als ‘hub’ (knooppunt, red.) verzwakken. Het bedrijf zal nu de economische impact, de voorwaarden en mogelijke alternatieve scenario’s nauwkeurig analyseren, klinkt het in het persbericht.
Eerder raakte bekend dat het Belgische plan om Brussels Airlines te redden, een dochteronderneming van Lufthansa, niet strookte met de strikte EU- regels omtrent staatsteun. Dat plan werd dus afgekeurd door Europa.