De vliegtuigen staan niet meer allemaal geparkeerd, maar luchtvaartmaatschappijen zien nog steeds kraters in hun omzet geslagen.
We stappen opnieuw op het vliegtuig, dat merken de luchtvaartmaatschappijen ook. Maar na zes maanden recupereerden de bedrijven nog slechts 20 procent van hun routes, weet de internationale luchtvaartfederatie IATA.
Bloedbad in de VS
Vooral in de Verenigde Staten is er een bloedbad aan de gang. Internationale vluchten zijn daar belangrijke drijvers, maar internationaal is de vraag nog maar op 8 procent van 2019 gestrand. Luchtvaartbedrijven zetten wel steeds meer vliegtuigen in, maar die vliegen half leeg, wat extra kosten met zich meebrengt.
Zonder vaccin ziet het er slecht uit voor de sector, staat te lezen in het IATA-rapport over de recente covid-impact. Pas als er een vaccin is, zullen de reisrestricties verminderen en kan de luchtvaart opnieuw naar volle, of op zijn minst verhoogde capaciteit. De crisis heeft in de Verenigde Staten al 350.000 mensen in de luchtvaart hun job gekost.
Dat cijfer zal wellicht nog stevig stijgen, verwacht wordt dat er een half miljoen jobs verloren gaan. In oktober komt er een einde aan de tijdelijke werkloosheidsmaatregelen die de Amerikaanse overheid genomen heeft.
Behalve in China klinkt zowat overal hetzelfde verhaal. Ook in Europa blijft het koffiedik kijken wanneer het normale vliegverkeer kan hernemen. In Australië is het aantal vluchten met 90 procent gedaald en slechts 27 procent van de vluchten die binnen de VS vliegen, gaat van het tarmac.
Europese uitzondering
IATA-topman Alexandre de Juniac heeft dan ook aan de EU gevraagd om snelle virustesten op luchthavens toe te staan. Dat moet een alternatief vormen voor quarantaines. Hij voegt er ook aan toe dat het belangrijk is dat grote luchtvaartmaatschappijen hun slots niet kwijtraken.
Luchtvaartmaatschappijen hebben zo een slot, een vastgelegde tijdspanne waarin een vlucht mag vertrekken en toekomen op een luchthaven, om de doorstroom te verzekeren. Die zijn erg duur, wie ze niet gebruikt, is ze kwijt. Momenteel betekent dat vooral veel lege vliegtuigen. Om dat te vermijden, vraagt IATA een uitzondering.
Daar komt dan weer protest tegen. Wizz Air, een Hongaarse lowcoster, zegt dat de maatregel oneerlijk is ten opzichte van maatschappijen die geen problemen ervaren en nu hun groeipotentieel gefnuikt zien.