Luchtvaartexpert Luk De Wilde over uitstootrechten: “Stuntprijzen zullen wellicht ook nu niet verdwijnen”

Reizen met het vliegtuig zal duurder worden. Het Europees Parlement, de lidstaten van de Europese Unie en de Europese Commissie hebben immers recent beslist om het Europese systeem van uitstootrechten voor de luchtvaart uit te breiden. Dit doet echter ook de vraag rijzen of de maatregel daadwerkelijk een duurzame luchtvaart zal bevorderen en goedkope vliegtuigreizen voortaan onmogelijk zullen zijn. Hierover had Business AM Radio een gesprek met luchtvaartspecialist Luk De Wilde.

Waarom is dit belangrijk?

Door de emissierechten zal reizen met het vliegtuig binnen Europa - zowel voor de toerist als voor de zakelijke reiziger - ongetwijfeld duurder worden. Die trend is volgens Luk De Wilde echter al enkele tijd aan de gang. Na de coronacrisis zijn de prijzen lichtjes beginnen te stijgen, met een hoogtepunt in de maanden november en december. Maar nu komen er volgens de luchtvaartspecialist een aantal elementen bij, vooral door het streven om de uitstoot van broeikasgassen in de luchtvaart terug te dringen.

Emissiehandel: De tariefverhoging voor de Europese luchtvaart is het gevolg van een uitbreiding van het Europese systeem voor emissiehandel, waarover in december op Europees vlak een akkoord is bereikt.

  • Luchtvaartmaatschappijen met minder vervuilende vliegtuigen zullen minder moeten betalen, collega’s met een vloot die een grotere uitstoot veroorzaakt, zullen meer moeten afdragen.
  • Dat heeft zijn effect op allerlei zaken, maar uiteraard ook op die ticketprijs en er zal ongetwijfeld van een prijsstijging sprake zijn, maar volgens Luk De Wilde zal de situatie in België wellicht nog meevallen.
  • Het is uiteraard de vraag of de extra kost daadwerkelijk het verschil kan maken en aan een verbetering van het leefmilieu een bijdrage zal leveren.
    • “Dat is altijd de vraag”, erkent De Wilde. “In België is er vorig jaar de invoering geweest van de inschepingstaks, vooral dan gericht op kortere vluchten. Dat zijn taksen die variëren van 6 euro tot 20 euro per ticket.”
    • “Als dat geld gewoon in de staatskas verdwijnt en niet wordt gebruikt om maatregelen op het vlak van duurzaamheid te ondersteunen, is dat uiteraard een verloren operatie.”
    • “Er zou dus meer klaarheid moeten komen om te zien waar dat extra geld naar toe gaat en daadwerkelijk in duurzaamheid wordt geïnvesteerd.”

Vanaf-prijzen: In verschillende kringen wordt geopperd dat de introductie van de emissierechten goedkope vliegtuigreizen, die door sommige prijsstunters worden aangeboden, naar onder meer toeristische bestemmingen in het zuiden van Europa tot het verleden zullen behoren.

  • De Wilde gaat er echter vanuit dat ook in de toekomst nog dergelijke aanbiedingen zullen kunnen worden opgemerkt.
    • “Dit was in het verleden ook al het geval, maar er is daarbij telkens sprake van een heel beperkt aantal vliegtuigtickets die aan deze superlage prijzen worden aangeboden.”
    • “Budgetvliegers zoals Ryanair en EasyJet zijn daarin de kampioenen en het gaat hier duidelijk om stuntprijzen. Er is hier echter sprake van vanaf-prijzen.”
  • De luchtvaartspecialist wijst er trouwens op dat het vaak bijzonder moeilijk is om een ticket aan die superlage prijzen te kunnen bemachtigen.
    • “Er is immers meestal sprake van één tot drie stoelen in een heel vliegtuig die aan dergelijk lage tarieven worden aangeboden”, merkt De Wilde op.
    • Men vindt dergelijk systeem ook bij andere maatschappijen terug. Ook maatschappijen zoals KLM of Brussels Airlines lanceren geregeld promoties met lage tarieven. “Maar dat zijn telkens vanaf-prijzen”, waarschuwt De Wilde nog. “De kans dat een reiziger een ticket aan een dergelijk lage prijs kan vinden, is dus bijzonder klein.”

Herbeluister het volledige interview met luchtvaartspecialist Luk De Wilde bij Business AM Radio.

Meer