De luchtvaart zal bij de distributie van een toekomstig coronavaccin een cruciale functie moeten opnemen, maar voelt zich voor die opdracht nog lang niet klaar. Dat blijkt uit een rapport van The International Air Cargo Association (Tiaca) en Pharma.Aero, gebaseerd op enquêtes bij vertegenwoordigers van de diverse sectoren van de wereldwijde luchtvaartindustrie.
De respondenten zeggen te beseffen dat de distributie van een vaccin een gigantische logistieke uitdaging zal blijken. De onderzoekers stelden daarbij vast dat 36 procent van de ondervraagden al plannen koestert om in bijkomende digitale of fysieke infrastructuur te investeren.
Uitdaging
Het rapport toont dat amper 28 procent van de ondervraagden zich goed uitgerust voelt om de distributie van massale voorraden coronavaccins op zich te nemen. Grondafhandelaars en luchthavens voelen zich op die taak minder goed voorbereid dan expediteurs en luchtvaartmaatschappijen.
‘De wereldwijde distributie van de coronavaccin wordt de zwaarste logistieke uitdaging die de wereld ooit heeft voorgeschoteld gekregen,’ benadrukt Sanjeev Gadhia, ondervoorzitter van de Tiaca en directeur van de Keniaanse cargomaatschappij Astral Aviation.
‘De volgende twee jaar zullen naar schatting wereldwijd tien miljard dosissen vaccins moeten worden verdeeld. Vanaf november kunnen al de eerste vaccins beschikbaar zijn voor vervoer. Om een dergelijke opdracht tot een goed einde te kunnen brengen, zal naar een optimale samenwerking en transparantie moeten worden gestreefd.’
Gadhia betoogt daarbij dat de vervoerders onder meer informatie over vaccinspecificaties, volumes, productielocaties en handelsroutes ter beschikking zullen moeten krijgen.
Investeringen
Grote cargomaatschappijen, zoals Korean Air Lines en Cathay Pacific Airways, hebben al geïnvesteerd in de uitbreiding van infrastructuur die de verwerking van farmaceutische voorraden mogelijk maakt. ‘Vele maatschappijen zijn op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen, zodat ze het verlies aan passagiersstromen mogelijk zouden kunnen compenseren,’ merkt Gadhia daarbij op.
‘In vergelijking met traditionele stukgoederen, kan het vervoer van vaccins immers beduidend hogere winstmarges opleveren. Omdat de activiteit belangrijke financiële voordelen kan opleveren, zullen de maatschappijen bereid zijn om in ondersteunende apparatuur en infrastructuur te investeren.’
Seabury Consulting schat dat de wereldwijde verdeling van een vaccin een volume van 65.000 ton aan luchtvracht kan genereren. Dat niveau ligt vijf keer hoger dan de volumes vaccins die vorig jaar wereldwijd werden verspreid.
‘Er zullen wellicht publiek-private partnerschappen tussen regeringen, internationale expediteurs en luchtvaartmaatschappijen worden uitgebouwd,’ benadrukt James Jordan, analist bij advocatenkantoor Holman Fenwick Willan (HFW).
‘De omvang van de operatie is echter zo groot dat de maatschappijen niet alleen hun eigen vloot zullen moeten inzetten, maar ook beroep zullen moeten doen op vliegtuigen van externe partijen.’