De Amerikaanse vliegtuigbouwer Learjet, fabrikant van privéjets, zet einde dit jaar een punt achter zijn activiteiten. Dat heeft het Canadese concern Bombardier, eigenaar van Learjet, vrijdag aangekondigd.
De Canadese groep zegt zich te willen concentreren op de bouw van de vliegtuigtypes Challenger en Global, die het bedrijf grotere winsten opleveren. Door de ingreep zullen in de stad Wichita, waar de Learjets worden gebouwd, 250 arbeidsplaatsen verdwijnen.
De Learjet werd ontwikkeld door Bill Lear, die in 1963 in Wichita, een plaats in de Amerikaanse staat Kansas, met de bouw van vliegtuigen begon. In totaal heeft Learjet meer dan drieduizend vliegtuigen geleverd.
Herstructurering
‘De Learjet is een iconisch vliegtuig dat op de zakenluchtvaart een opmerkelijke impact heeft gehad,’ erkent Eric Martel, topman van Bombardier. ‘Passagiers over de hele wereld maken graag gebruik van dit uitzonderlijke vliegtuig.’
‘De Learjet kan prat gaan op sterke prestaties en een ongeëvenaarde betrouwbaarheid,’ aldus Martel. ‘Wegens de toenemende uitdagingen op de wereldwijde markt moest Bombardier echter de moeilijke beslissing nemen om de productie van de Learjet te beëindigen.’
De stopzetting van de Learjet-productie vormt een onderdeel van een grotere herstructurering die Bombardier heeft aangekondigd. Daarbij zullen over de hele groep ook 1.600 banen verdwijnen. Bombardier moest over het voorbije jaar een verlies van 1,1 miljard Canadese dollar (ongeveer 710 miljoen euro) melden.
De voorbije twee jaar heeft de Canadese groep ook al afscheid genomen van de afdelingen die regionale vliegtuigen en treinen bouwden. Het concern besliste immers zich volledige op de bouw van vliegtuigen toe te spitsen.
Elvis
Learjet was één van de eerste bedrijven die een privéjet op de markt bracht. Vooral in zijn beginperiode werd de Learjet geassocieerd met de wereld van beroemdheden en grote vermogens. Onder meer doet het verhaal de ronde dat Elvis Presley in die periode de Learjet van collega Frank Sinatra zou hebben geleend om naar Las Vegas te reizen.
Het vliegtuig haalde zelfs de internationale hitmuziek. De Learjet werd immers in het begin van de jaren zeventig door singer-songwriter Carly Simon in haar wereldhit ‘You’re so vain’ vernoemd.
Tegenwoordig lijken beroemdheden echter vaak de voorkeur te geven aan concurrent Gulfstream. Acteur Tom Cruise is daarvan een voorbeeld. Beroemde klanten van Bombardier blijken dan weer meestal te opteren voor de modellen Global (Oprah Winfrey) of Challenger (Jay-Z). Sommigen, zoals Drake, laten zelfs een commerciële jet zoals de Boeing 767 tot een privévliegtuig ombouwen.
2.500 banen geschrapt door pandemie
Learjet werd dertig jaar geleden door Bombardier overgenomen. In oktober vorig jaar ging het bedrijf nog met de eerste leveringen van de nieuwe Learjet 75 van start. Maar de Learjets zijn kleiner dan de Challenger en Global. De Learjet 75 biedt biedt plaats aan zes tot acht passagiers. De Challenger, het populairste model in de portfolio van Bombardier, kan minstens negen personen vervoeren. Bij de Global loopt dat zelfs op tot achttien inzittenden.
Bombardier werd begin vorig jaar hard getroffen door de coronapandemie en moest toen al 2.500 banen schrappen. In het verdere verloop van het jaar liep de vraag weer opnieuw op.
Een aantal zakelijke klanten bleek zich immers liever met een eigen privéjet dan met een commercieel vliegtuig te verplaatsen. Tijden het vierde kwartaal van vorig jaar kon Bombardier voor het model Global 7500 een recordaantal van zestien leveringen melden.