Lotus en Aston Martin strijden om James Bond

De Britse autobouwer Lotus wil een terugkeer naar de filmwereld overwegen. Het merk had eerder al een prominente rol in een aantal producties van de franchise James Bond en wil graag opnieuw met dat verleden aanknopen. Dat heeft Phil Popham, de nieuwe topman van Lotus, in een gesprek met de Britse zakenkrant Financial Times gemeld.

Popham, in een vorige carrière actief bij Jaguar Land Rover, wees er daarbij op dat Bond en Lotus twee Britse instituten zijn die hij graag weer zou samenbrengen. Bij die ambities zal Lotus echter de strijd moeten aangaan met Aston Martin, waarmee onder meer Sean Connery in de Bond-films mocht rondrijden.

Roger Moore

“Lotus maakte al twee keer zijn opwachting in de Bond-franchise,” zegt de Financial Times. “Roger Moore reed immers met een Lotus Esprit in de films The Spy Who Loved Me (1977) en For Your Eyes Only (1981).”

Popham heeft duidelijk de opdracht gekregen ervoor te zorgen dat Lotus, inmiddels eigendom van de Chinese groep Geely, opnieuw een grotere aanwezigheid op de internationale automarkt kan realiseren. Daarbij kan een rol in een nieuwe Bond-film een belangrijke bijdrage leveren.

“De band met de Bond-franchise biedt echter niet alleen op marketing-gebied resultaten,” aldus nog de Financial Times. “Na de film For Your Eyes Only steeg de verkoop van de Lotus Esprit met 20 procent.”

Geely, dat ook eigenaar is van Volvo Cars en taxibouwer London EVCompany, heeft een budget van 1,5 miljard pond voorzien om Lotus nieuwe successen te bezorgen.

Het Britse automerk werd de voorbije jaren geconfronteerd met een gebrek aan investeringen en de verkoopcijfers lieten dan ook veel te wensen over.

Formule Eén

“Lotus overweegt echter ook een terugkeer naar de autosport,” merkt de Financial Times op. “Gehoopt wordt op een herhaling van de hoogdagen in de Formule Eén tussen de jaren zestig en zeventig van de voorbije eeuw, toen Lotus met Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi en Mario Andretti in totaal zes wereldtitels won.”

Een merk dat zijn opwachting kan maken in een Bond-productie creëert volgens experts een meerwaarde van vele miljoenen ponden.

De Financial Times wijst erop dat James Bond in de boeken van Ian Fleming, de geestelijke vader van het personage, met een Bentley reed. In de film Goldfinger (1964) maakte echter Aston Martin zijn opwachting. Het merk was ook van de partij in Spectre (2015), het jongste product van de franchise.

Er vast merk heeft James Bond echter niet. Ook Lincoln en BMW maakten in de films al hun opwachting. Met twaalf producties staat Aston Martin op de eerste plaats als favoriete auto van de filmspion. In totaal werden rond James Bond al vierentwintig films op de markt gebracht.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.