11 teams… 11 miljardairs. Is Formule 1 het nieuwe voetbal?

Het bezit van een voetbalclub is al langer uitgegroeid tot een hobby van – vaak excentrieke – miljardairs. Maar ook de elitaire omgeving van de Formule Eén oefent een steeds grotere aantrekkingskracht uit op superrijken uit de hele wereld. De elf raceteams die op de startgrid van de Formule Eén verschijnen, zijn inmiddels in handen van miljardairs die hun vermogen in een brede waaier van activiteiten hebben vergaard.

De miljardairs zijn niet zelden in de plaats gekomen van een aantal autoproducenten die zich uit de Formule Eén hebben teruggetrokken. Bovendien moeten de grote financiële middelen van de superrijken een compensatie vormen voor het wegvallen van sponsoring door de wereldwijde financiële crisis.

Gerard Lopez

een Luxemburgs miljardair die zijn fortuin heeft vergaard met de uitbouw van een technologiebedrijf en nadien de creatie van het investeringsfonds Genii Group, vooraleer de renstal Lotus over te nemen – zegt dat de Formule Eén in belangrijke mate tegemoet komt aan de eisen van de superrijken.

“Het is bijzonder moeilijk om jaarlijks twintig evenementen te kunnen selecteren waar relaties op een gestandaardiseerde manier kunnen worden uitgenodigd en ontvangen,” voert hij aan. “De Formule Eén biedt bovendien een gegarandeerde kwaliteitsontvangst, zodat de races voor zakenlui een bijzonder geschikt platform vormen om mensen te ontvangen. Cruciaal is echter een gedeelde passie voor autosport.”

Red Bull

De Oostenrijker Dietrich Mateschitz (69) richtte een kwarteeuw geleden niet alleen het bedrijf Red Bull op, maar creëerde nagenoeg eigenhandig de wereldwijde markt voor energiedranken. Mateschitz besliste al snel om nagenoeg het hele marketingbudget te besteden aan de ondersteuning van atleten en sportclubs.`

Red Bull startte op het einde van de jaren tachtig met de ondersteuning van de Oostenrijkse autopiloot Gerhard Berger en sponsorde nadien de autostal Sauber, vooraleer acht jaar geleden het Jaguar-team te kopen en om te vormen tot Red Bull. Het persoonlijk vermogen van Mateschitz wordt geraamd op meer dan 5 miljard dollar. Hij is ook eigenaar van een collectie historische vliegtigen.

Mercedes

De Oostenrijker Toto Wolff (41) is weliswaar geen miljardair of teameigenaar, maar mag door zijn belangrijk minderheidsbelang in zowel Williams als Mercedes toch in de exclusieve kring worden opgenomen. Mercedes is weliswaar eigendom van Daimler, maar nadat de topman van de divisie motorsport van het Duitse concern vorig jaar het bedrijf verliet, werd Toto Wolff aangetrokken als executive director van het raceteam.

Tito Wollf, zelf een gewezen autopiloot, vergaarde zijn fortuin met de investeringsmaatschappijen Marchfifteen en Marchsixteen. Hij investeert vooral in activiteiten rond  internet en technologie.

Ferrari

De familie Agnelli, eigenaar van de Italiaanse autobouwer Fiat, nam op het einde van de jaren zestig een meerderheidsbelang in Ferrari. Op dit ogenblik is Fiat meerderheidsaandeelhouder van het Italiaanse raceteam. Fiat werd op het einde van de negentiende eeuw opgericht door Giovanni Agnelli en een groep andere investeerders.

Gianni Agnelli, kleinzoon van de oprichter, was van het midden van de jaren zestig tot bij zijn dood tien jaar geleden voorzitter van de Italiaanse autobouwer. Na de dood van zijn opvolger Umberto Agnelli amper één jaar later, werd Fiat geleid door  Luca Cordero di Montezemolo, president van Ferrari. Drie jaar geleden werd John Elkann, kleinzoon van Gianni Agnelli, voorzitter van de groep.

Lotus

Gerard Lopez startte vijf jaar geleden met een aantal partners de investeringsgroep Genii Group, die met zijn divisie Genii Capital een meerderheidsbelang heeft in Lotus. De ondernemers bouwde zijn persoonlijk fortuin op met de investeringsgroep Mangrove Capital Partners, die begin deze eeuw werd opgericht om te investeren in activiteiten op het gebied van internet en software en onder meer een belang nam in Skype.

De portefeuille van Genii omvat op dit ogenblik tweeënzeventig bedrijven, waaronder Lotus. Lopez is een lid van de Advisory Council for the Farmer School of Business at Miami University in Ohio. De ondernemer studeerde aan de Miami University, waar hij een graad haalde in management, mathematica en statistiek.

Force India

Vijay Mallya (57) is een Indiaas miljardair en erfgenaam van de United Breweries Group of India, die hij sinds de dood van zijn vader dertig jaar geleden leidt. Mallya is echter altijd een fan van autoraces geweest en was zelf een amateur-autopiloot. Hij staat ook bekend voor een flamboyante levensstijl en de exclusie party’s die hij op zijn yacht organiseert.

Mallaya heeft de voorbije problemen ondervonden met zijn luchtvaartmaatschappij Kingfisher, maar zijn brouwerij en andere drankenbedrijven blijven bijzonder succesvol. United Breweries is de tweede grootste producten van sterke dranken ter wereld. Mallya bezit ook een collectie historische wagens.

MacLaren

Mumtalakat Holding Company, een investeringsfonds van de regering van Bahrain en diens koninklijke familie Al Khalifa, is voor 50 procent eigenaar van het MacLaren-team.

Toro Rosso

Dietrich Mateschitz kocht samen met gewezen autopiloot Gerhard Berger zeven jaar geleden het raceteam Minardi en vormde het om tot Toro Rosso. Vijf jaar geleden nam Mateschitz ook het belang van 50 procent van Berger over. Twee jaar geleden werd een belang in het team verkocht aan het investeringsfonds Petroleum Investment Company uit Abu Dhabi.

Sauber

Het team is grotendeels in handen van zijn Zwitsers oprichter Peter Sauber (69), een gewezen autopiloot. Monisha Kaltenborn, directeur van Sauber, heeft een belang van 33 procent in het team.

Williams

Het team is grotendeels in handen van de Brit Frank Williams (71), maar ook diens landgenoot en mede-oprichter Patrick Head heeft een aandeel in het team. Toto Wolf, gedeeltelijk eigenaar van Mercedes, is voor 16 procent eigenaar van het team. Sinds twee jaar staat Williams genoteerd op de Frankfurt Stock Exchange.

Marussia

Marussia Motors werd zes jaar geleden door drie Russische partners opgericht. Andrey Cheglakov, wiskundige en investeerder, wordt bestempeld als het flamboyante genie achter de racewagen. Yefim Ostrovsky is de merkstrateeg van het drietal, dat wordt vervolledigd door Nikolai Fomenko, een gewezen autopiloot en rockmuzikant.

Cheglakov investeerde in het begin van de jaren negentig in software en lanceerde de gameconsole Dendy, die tt een groot succes uitgroeide en de ontwikkelaar een Russische bekroning voor wetenschap en technologie opleverde. Hij lanceerde Marussia om Rusland een eigen exclusieve sportwagen te schenken.

Caterham

Tony Fernandes (49) is een Maleisisch ondernemer die zijn eerste fortuin vergaarde in de muziekindustrie. Twaalf jaar geleden nam hij de failliete nationale luchtvaartmaatschappij over en creëerde daaruit AirAsia, de eerste Maleisische budgetvlieger. Samen met twee andere investeerders startte hij drie jaar geleden het team Lotus Formula One op, dat vorig jaar tot Caterham werd omgedoopt.

Fernandes creëerde ook de bedrijvengroep Tune Group, die het raceteam, de vliegtuigmaatschappij en andere belangen, met inbegrip van onder meer een hotelketen en financiële dienstverleners, omvat. Fernandes is ook president en meerderheidsaandeelhouder van de Engelse voetbalclub Queens Park Rangers.

Ook Bernie Ecclestone, topman van de Formule Eén, is al langer tot de selectie kring miljardairs toegetreden. (MH)

Meer