De Britse autobouwer Aston Martin Lagonda brengt zijn legendarische model DB5 opnieuw tot leven. Het type maakte vijfenhalve decennia geleden zijn debuut, maar werd vooral een legende door zijn rol een jaar later als bolide van de Britse filmspion James Bond in de productie Goldfinger. Aston Martin heeft nu beslist om de wagen in een gelimiteerde editie van vijfentwintig exemplaren opnieuw op de markt te brengen.
Geïnteresseerden zullen een bedrag van 2,75 miljoen pond moeten neertellen om eigenaar te worden van de wagen, die echter niet op de openbare weg zal mogen worden gebruikt. Wel krijgt de nieuwe editie van de DB5 een aantal spionnen-gadgets waarover ook James Bond kon beschikken.
Speciale effecten
Voor de ontwikkeling van de gadgets werd beroep gedaan op Chris Corbould, verantwoordelijke voor de speciale effecten in acht vorige Bond-producties. Onder meer zal de auto worden uitgerust met roterende nummerborden.
De auto wordt gebouwd in een samenwerking tussen Aston Martin en Eon Productions, eigenaar van het filmmerk James Bond. De productie gebeurt in in de fabriek van Aston Martin in Newport Pagnell, een stad van vijftienduizend inwoners tussen Londen en Birmingham. In de fabriek werd eerder ook al de even legendarische DB4 GT opnieuw geproduceerd.
De vijfentwintig exemplaren van de DB5 krijgen allemaal, net zoals de wagen van James Bond, een zilvergrijze kleur. Ook de mechanische karakteristieken zullen vergelijkbaar zijn met het originele model, al zullen volgens het merk een aantal aanpassingen worden doorgevoerd om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de auto te garanderen.
Ultieme fantasie
De eerste wagens zullen over twee jaar kunnen worden geleverd. Andy Palmer, chief executive van Aston Martin, zegt dat het bedrijf met de productie aan de meest fanatieke fans van James Bond de ultieme fantasie – het bezit van een zilvergrijze DB5 met alle mogelijke spionnen-gadgets, heeft willen aanbieden.
© Aston Martin
“Ook de originele DB5 van James Bond werd in de fabriek in Newport Pagnell gebouwd,” beklemtoont Palmer.
De originele DB5 fungeerde in de producties Goldfinger en Thunderball. De auto werd acht jaar geleden – met inbegrip van gadgets zoals vuurwapens in de achterlichten en een ejecteerbaar dak – op een veiling in Londen voor een bedrag van 4,6 miljoen dollar verkocht.
Het exemplaar dat een jaar na Goldfinger werd gebruikt voor de film GoldenEye werd in juli dit jaar – zonder gadgets – voor een bedrag van 2,5 miljoen pond.
De DB5 kan in zes Bond-films worden bewonderd. Na Goldfinger, Thunderball en GoldenEye volgden ook nog Tomorrow Never Dies (1997), Casino Royale (2006) en Skyfall (2012).
Het jongste model uit de reguliere portfolio van Aston Martin – dat aan een notering op de beurs van Londen werkt – is de DBS Superleggera Coupe, die eerder deze zomer op de markt werd gebracht.
Van de DB5 werden in totaal 1.059 exemplaren geproduceerd.