De Amerikaanse bedrijf Harley-Davidson heeft zijn divisie LiveWire, fabrikant van elektrische motorfietsen, als een onafhankelijke onderneming afgesplitst. LiveWire wordt daarmee de eerste fabrikant van elektrische motorfietsen die een notering aan een Amerikaanse beurs krijgt.
De verzelfstandiging gebeurde immers door een fusie met het bedrijf AEA-Bridges Impact, dat al langer over een Amerikaanse beursnotering beschikte. De waarde van het nieuwe bedrijf wordt geraamd op een bedrag van 1,77 miljard dollar. Harley-Davidson blijft wel hoofdaandeelhouder van LiveWire.
Verzelfstandiging
Harley-Davidson bracht drie jaar geleden zijn eerste elektrische motorfiets – de LiveWire – uit. In een volgende fase besliste het concern uit Milwaukee (Wisconsin) om rond dat nieuwe model een eigen submerk op te bouwen en vervolgens te verzelfstandigen.
Vorig jaar besliste Harley Davidson immers om LiveWire te fuseren met het bedrijf AEA-Bridges Impact, een special purpose acquisition company (spac) met een notering aan de New York Stock Exchange (Nyse). De aandeelhouders van AEA-Bridges keurden vorige week de fusie goed.
LiveWire hoopt na zijn introductie op de beurs zijn positie op de Amerikaanse markt voor elektrische motorfietsen te kunnen versterken. Een aantal waarnemers toont zich echter verwonderd over het tijdstip van de beursgang.
“LiveWire beschikt over twee modellen”, verduidelijkt Jaime Katz, analist bij de financiële groep Morningstar. “Deze motorfietsen worden verkocht tegen een minimumprijs van respectievelijk 16.999 dollar en 22.799 dollar.”
“Dat vergt van de koper een aanzienlijke financiële inspanning, terwijl de Amerikaanse economie met een dalend consumentenvertrouwen wordt geconfronteerd. Indien de Amerikaanse bevolking volgend jaar met een inflatie van 8 procent of 9 procent te maken krijgt, zal er wellicht weinig interesse overblijven om een dure elektrische motorfiets te kopen.”
“Grotere delen van de familiale budgetten zullen immers moeten worden aangewend om in het levensonderhoud van het gezin te voorzien”, merkt Katz op. De analist benadrukt dat er wellicht betere ogenblikken zouden kunnen worden gevonden om de fusie door te drukken.
Vergrijzing
Op een investeerderdag de voorbije lente hadden managers van Harley Davidson gezegd binnen het tijdbestek van een half decennium een verkoopvolume van minstens 100.000 elektrische motorfietsen per jaar te willen bereiken.
Het bedrijf heeft echter, net zoals de autofabrikanten, de voorbije periode te kampen gekregen met haperingen in de toeleveringsketen, waardoor het moeilijk werd om voldoende motorfietsen in de showrooms te krijgen. Jochen Zeitz, chief executive van Harley Davidson, benadrukt dat het bedrijf de aanvoer van componenten voor zijn elektrische fietsen de volgende jaren heeft veilig gesteld.
LiveWire moet Harley Davidson helpen met een nieuwe groei aan te knopen. Het bedrijf werd de voorbije jaren immers met een dalende vraag geconfronteerd. Dat heeft onder meer te maken met de vergrijzing van de babyboomer-generatie, voor Harley Davidson een belangrijk marktsegment.
Naarmate deze klanten ouder worden, neemt de interesse voor verplaatsingen met de motorfiets echter af. Met elektrische motorfietsen hoopt het bedrijf dan ook in staat te zijn een nieuw klantenbestand uit te bouwen.
Harley Davidson houdt ook na de beursgang van LiveWire 74 procent van de aandelen van zijn voormalig elektrische divisie in handen.