Wordt LiveWire (Harley-Davidson) de Tesla van elektrische motoren?

Harley-Davidson splitst zijn e-motorendivisie LiveWire af en brengt alle activiteiten onder in een nieuw beursgenoteerd bedrijf. Het doel: een uitsluitend elektrisch merk voor “de nieuwe generatie motorrijders” uitbouwen, zegt het Amerikaanse bedrijf, met het moedermerk Harley meer op de achtergrond.

Een enorm succes was de LiveWire sinds 2015 nog niet. Maar nu liggen de kaarten veel beter, denkt Harley-Davidson. De opkomst van de e-auto stuwt ook de belangstelling voor de e-motorfiets.

Vandaag zijn elektrische motorfietsen goed voor slechts 1 procent van de markt in de VS en 2 procent in Europa, maar dat gaat stijgen naar respectievelijk 10 procent en 13 procent tegen 2026, verwacht Harley. In China wordt zelfs verwacht dat bijna 1 op de 2 motorfietsen elektrisch zal zijn.

Harley claimt dat de LiveWire vier tot vijf jaar voorsprong heeft op traditionele motorbouwers als Ducati of Triumph en sneller de productie kan opkrikken dan start-ups als Damon of Energica. Het Amerikaanse motorenbedrijf acht daarom de tijd rijp om LiveWire te verzelfstandigen en er een marktpositie à la Tesla mee te veroveren op de motorenmarkt.

Het brengt de divisie LiveWire naar de beurs van New York via een fusie met een lege beursschelp, de bekende SPAC-techniek. Harley blijft wel de meerderheidseigenaar van dat nieuwe beursgenoteerde bedrijf en Harleys topmanagement zal in een eerste fase LiveWire ook nog zelf aansturen.

Helemaal verrassend is de verzelfstandiging niet. Bij de recente herlancering van LiveWires voorlopig enige model, de LiveWire One, verdween Harley-Davidson al uit de officiële merknaam.

Hoge ambities

De ambities zijn alvast enorm. Het aantal verkochte exemplaren moet stijgen van het huidige beperkte aantal, 387 stuks in 2021, naar meer dan 100.000 tegen 2026 en 190.000 tegen 2030. Ook de omzet van LiveWire zou exponentieel moeten stijgen, zo hoopt Harley.

De ambities van LiveWire – slide Harley-Davidson

Hoe dat moet lukken? Door een nieuw en jonger publiek aan te spreken, zo vertelde de Harley-top in een presentatie. LiveWire lijkt vooral te gaan mikken op consumenten van 20 tot 45 jaar die al vertrouwd zijn met puur elektrische aandrijving, bijvoorbeeld omdat ze al een elektrische auto bezitten. De focus komt te liggen op drie kernmarkten: de VS, West-Europa (met grote aandacht voor landen als Nederland en Duitsland) en China.

De beleggers in Harley-Davidson reageerden opgetogen op de plannen en stuurden het aandeel Harley bijna 5 procent hoger.

(lb)

Meer