De concertsector heeft de klap van de coronacrisis verwerkt en laat inmiddels nieuwe records optekenen. Dat blijkt uit de resultaten die het muziekbedrijf Live Nation Entertainment tijdens het tweede kwartaal van dit jaar heeft geboekt. Daarbij kon gewag worden gemaakt van een omzet van 4,4 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 40 procent tegenover dezelfde periode drie jaar geleden, voor de uitbraak van de coronacrisis.
De operationele winst liep met 86 procent op tot 319 miljoen dollar. “Het tweede kwartaal bevestigde dat het live-entertainment wereldwijd opnieuw in actie is en zelfs groter is dan ooit voordien”, benadrukte Michael Rapino, chief executive van Live Nation Entertainment, in een commentaar op de resultaten.
Grotere budgetten
“Elke belangrijke parameter heeft een historisch hoogtepunt laten optekenen”, verduidelijkte Rapiro. “Er waren meer concerten en met grotere aantallen fans, die bovendien ook hogere uitgaven lieten optekenen.”
“Nu het grootste deel van de wereld na de coronapandemie opnieuw volledig is heropend, is het duidelijk dat concerten voor de fans een hoge prioriteit blijven. Consumenten zoeken vaker naar ervaringen en zijn ook bereid om daarvoor grotere budgetten te reserveren.”
Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar organiseerde Live Nation meer dan 12.500 concerten, die door 33,5 miljoen fans werden bijgewoond. Dit betekende telkens een stijging met meer dan 20 procent tegenover dezelfde periode drie jaar geleden.
“Er werden 6 miljoen meer fans geregistreerd dan drie jaar geleden,” betoogde Rapino. “De internationale markten zorgden daarbij voor een inbreng van 5 miljoen extra bezoekers, vooral gedragen door een sterke groei in Europa en Latijns-Amerika.”
“Op alle soorten locaties kon echter een dubbelcijferige groei worden gemeld. Dit wijst op een sterke vraag naar evenementen van elke omvang, van grootschalige stadionshows en festivals tot intieme evenementen in clubs en theaters.”
De fans toonden zich volgens Rapiro ook bereid om voor concerten en festivals een groter budget te voorzien. Velen opteerden tijdens de concerten voor betere plaatsen. “De gemiddelde besteding aan een concertticket lag wereldwijd 10 procent hoger dan drie jaar geleden”, verduidelijkte Rapiro.
“Dat blijft grotendeels in lijn met de Amerikaanse inflatie die tijdens die periode in de Verenigde Staten kon worden opgetekend. De gemiddelde prijs van de tickets steeg daarentegen met amper 5 procent tot 33 dollar.”
Aanhoudende interesse
Rapiro gaf verder nog aan dat Live Nation Entertainment zijn portfolio concertlocaties tijdens het voorbije kwartaal met dertig nieuwe sites heeft uitgebreid. In totaal ontving het bedrijf op de eigen locaties meer dan 14 miljoen fans.
De gemiddelde besteding liep tegenover dezelfde periode drie jaar geleden met 30 procent op tot 38,50 dollar. Live Nation Entertainment rekent er dit jaar op in totaal meer dan 50 miljoen fans te kunnen ontvangen.
Rapiro voegde eraan toe ook voor de nabije toekomst een verdere sterke groei te verwachten. “Er kan immers een aanhoudend sterke vraag worden opgetekend, terwijl de pijplijn met concerten tevens bijzonder interessante affiches garandeert”, beklemtoonde hij.
Hij wees er nog op dat Live Nation Entertainment voor zijn concerten dit jaar al meer dan 100 miljoen tickets heeft verkocht. Dat is meer dan de totale verkoop die drie jaar geleden over een volledige periode van twaalf maanden kon worden gemeld.
“Ook voor volgend jaar kleurt de situatie bijzonder positief”, stipte hij nog aan. “We hebben voor die periode wereldwijd al een bijzonder grote portfolio met artiesten ter beschikking. De tournees die tot nu toe zijn gepland, blijken allemaal eveneens op een grotere interesse van de fans te kunnen rekenen.”