Een Zuid-Koreaans consortium onder leiding van LG heeft met verschillende Indonesische staatsbedrijven een overeenkomst getekend voor een enorm EV-batterijproject. De Britse zakenkrant de Financial Times maakt gewag van een investeringsbedrag van maar liefst 9 miljard dollar. De groep heeft tot doel een volledige waardeketen van batterijen voor elektrische wagens uit te bouwen.
LG ziet het groots: Indonesisch project van 9 miljard dollar moet toeleveringsketen EV-batterijen veiligstellen
Waarom is dit belangrijk?
Batterijfabrikanten willen zowel hun afhankelijkheid van Chinese leveranciers verminderen als de prijsstijgingen van grondstoffen na de Russische invasie in Oekraïne beperken. Daarom proberen ze zoveel mogelijk de productieketen van batterijen in eigen handen te nemen.Het project zal het volledige batterijproductieproces omvatten. Dat gaat dan bijvoorbeeld om het smelten en raffineren van nikkel; de productie van precursoren, kathodematerialen en cellen; en de assemblage van de afgewerkte producten, schrijft de FT. En dat allemaal in het Zuidoost-Aziatische land.
De kaderovereenkomst, die nog niet bindend is, werd in Jakarta ondertekend door de groep bestaande uit LG Energy Solution (LGES), LG Chem, LX International en Posco, en het Indonesische mijnbouwbedrijf PT Aneka Tambang, beter bekend als Antam, en Indonesia Battery Corporation (IBC).
“Met dit project verwachten wij onze mogelijkheden en winstgevendheid op het gebied van batterijen te kunnen verbeteren door ons op stabiele wijze te verzekeren van grondstoffen tegen concurrerende prijzen”, aldus LGES, volgens de KoreaTimes.
’s Werelds grootste EV-batterijproducent
De investering van het consortium werd aangekondigd dagen nadat China’s Contemporary Amperex Technology (CATL), ’s werelds grootste EV-batterijproducent, een overeenkomst van 6 miljard dollar tekende met verschillende Indonesische bedrijven, waaronder ook Antam, voor een soortgelijk project.
LG bouwt ook een 1,1 miljard dollar kostende fabriek voor batterijcellen in Karawang Regency, 65 kilometer ten zuidoosten van Jakarta, als onderdeel van een joint venture met Hyundai. De fabriek in Karawang bij de hoofdstad Jakarta moet in de eerste helft van 2024 gaan produceren met een jaarlijkse capaciteit van 10 GWh.
Indonesië is ’s werelds grootste producent van nikkel, met ongeveer 21 miljoen ton aan reserves, volgens gegevens van de US Geological Survey.
China en Rusland
De overeenkomst komt er op een moment dat Zuid-Koreaanse batterijfabrikanten meer zijn gaan investeren in de chemicaliën en materialen die worden gebruikt in EV-batterijen om minder afhankelijk te worden van China, merkt de FT op. China is ’s werelds grootste verwerker van de meeste mineralen die nodig zijn voor de productie.
Daarnaast heeft de oorlog in Oekraïne de druk om de bevoorradingsketen veiliger te maken, nog opgevoerd. Rusland neemt 11 procent van de nikkelproductie in de wereld voor zijn rekening en de prijzen van cruciale grondstoffen zijn sinds de invasie aanzienlijk gestegen.
“De stabiele aanvoer van grondstoffen is veel belangrijker geworden voor batterijproducenten nu de crisis in Oekraïne zich verdiept”, zegt Yoon Hyuk-jin, een analist bij SK Securities, in de FT. “Koreaanse batterijmakers hebben meer van deze upstream-investeringen nodig voor hun concurrentievermogen op de lange termijn om hun afhankelijkheid van Chinese materialen te verminderen.”
(ns)