Lego wordt door wereldwijde consument het meest op handen gedragen

De Deense speelgoedfabrikant Lego is het bedrijf dat door de consumenten wereldwijd het meest op handen wordt gedragen. Dat blijkt uit een rapport van consulent RepTrak. Ook vorig jaar had Lego de eerste plaats voor zich opgeëist. Dit jaar gaat het Deense bedrijf in de rangschikking horlogemaker Rolex en autobouwer Ferrari vooraf.

De rest van de top tien bestaat uit Bosch, Harley-Davidson, Canon, Adidas, Walt Disney, Microsoft en Sony.

Reputatiemanagement

‘De gemiddelde score van de bedrijven in de top honderd bedraagt bijna 75 procent’, merkt Kylie Wright-Ford, chief executive van RepTrak, op. ‘Dat cijfer ligt hoger dan de voorbije jaren. Deze vaststelling toont dat de top van het bedrijfsleven reputatiemanagement bijzonder ernstig neemt.’

‘Veel van de bedrijven die dit jaar hoge scores meekregen, hebben zich laten opmerken door belangrijke initiatieven op het gebied van leefmilieu, maatschappelijk engagement en verantwoord ondernemen.’

‘Maatschappelijke betrokkenheid en verantwoord ondernemen vormen de basis voor de reputatie van een onderneming’, zegt Wright-Ford nog.

‘Producten en diensten zijn voor de consument uiteraard belangrijk, maar in de meeste sectoren blijken deze factoren in de reputatie van de onderneming slechts een belang van 20 procent te hebben. De rest wordt gedreven door factoren zoals vertrouwen, bewondering, respect, leiderschap of innovatie.’

Kylie Wright-Ford noemt het opmerkelijk dat Lego in alle geografische regio’s en op alle parameters goede scores laat optekenen. ‘De meeste bedrijven hebben een zwakke plek die hun score verlaagt, maar dat is bij Lego niet het geval’, voert ze aan.

Bankencrisis

Verder wijst Wright-Ford nog naar de prestaties van de bankensector. ‘Deze sector presteert opmerkelijk beter dan in het verleden’, betoogt ze. ‘Na de financiële crisis meer dan tien jaar geleden, hebben de banken het in het algemeen bijzonder moeilijk gehad om het vertrouwen en het respect van het publiek terug te winnen.’

‘Dat zijn nochtans twee cruciale factoren die in een crisis voor een buffer kunnen zorgen. Daarom moeten de banken de nadruk leggen op ethiek en rechtvaardigheid. Daarin hebben een aantal financiële instellingen de voorbije jaren belangrijke vorderingen geboekt.’

Ook de farmaceutische sector kreeg volgens Wright-Ford het voorbije jaar hogere scores. ‘Dat was ongetwijfeld gelinkt aan de strijd tegen het coronavirus’, merkt de topvrouw van RepTrak op. ‘Vooral op het gebied van maatschappelijk engagement en verantwoord ondernemen lieten een aantal farmaceutische ondernemingen goede scores optekenen.’

Daarbij merkt Wright-Ford wel op dat de sector in het algemeen in Noord-Amerika minder goede scores haalt dan in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Meer