Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 04 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Kwaliteit producten en diensten bepalend voor bedrijfsreputatie

Logo Business AM

27/02/2017 | Marc Horckmans | 2 min leestijd

De bedrijfsreputatie wordt vooral bepaald door de kwaliteit van de producten en diensten. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Harris bij meer dan 23.000 Amerikaanse consumenten.

Er wordt echter opgemerkt dat visie en leiderschap aan impact winnen. Daarentegen verlies de emotionele uitstraling aan belang. De grootste schade aan de reputatie wordt volgens het onderzoek veroorzaakt door intentioneel wangedrag of illegale activiteiten, de verspreiding van leugenachtige verklaringen en misleidende boodschappen. Ook een intentioneel misbruik van financiële informatie uit winstbejag wordt bijzonder kwalijk genomen. Uit het onderzoek bleek nog dat 84 procent van de respondenten te kennen gaf geneigd te zijn om een bedrijf met een uitstekende reputatie te vertrouwen. Bij een onderneming met een ondermaatse reputatie valt dat cijfer terug tot 42 procent.

Technologie

Tevens werd vastgesteld dat 44 procent van de consumenten visies over de reputatie van de onderneming met anderen deelt. Daarnaast zei 40 procent het contact te verbreken met bedrijven die hun eigen reputatie beschadigen. Verder werd vastgesteld dat de helft van de ondervraagden een negatieve mening heeft over de reputatie van de huidige generatie bedrijfsleiders en chief executives. De technologiesector bleek bij de consument de beste reputatie te genieten. De sector kon bij 78 procent van de respondenten op een positieve reputatie-score rekenen, gevolgd door retail (63 procent), consumptieproducten (61 procent) en de autosector (56 procent). Alleen deze vier industrieën konden op een positieve reactie bij meer dan de helft van de respondenten rekenen. De laagste scores werden genoteerd bij de financiële diensten (37 procent) en farmaceutische bedrijven (29 procent). Vooral de farmaceutische sector heeft de voorbije jaren in de Verenigde Staten een zwaar reputatie-verlies geleden. Het bedrijf met de beste reputatie bij het Amerikaanse publiek was voor het tweede jaar op rij Amazon, gevolgd door Wegmans, Publix Super Markets, Johnson & Johnson, Apple, UPS, Walt Disney, Google, Tesla en 3M Company. (mah)


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO