Kylian Mbappé, geliefkoosde doelwit van de merkenwereld

Kylian Mpabbé heeft alles: hij is jong (21), knap, getalenteerd en wordt, met een wereldbeker op zak, nu al beschouwd als een van de beste voetballers op aarde. Een commerciële strategie waarin hij liefst als de ideale schoonzoon wordt geportretteerd, kan zijn marktwaarde enkel verder doen stijgen. 

Rond voetballers hangen doorgaans een reeks schimmige figuren die zich makelaars noemen en beweren de belangen van de spelers te behartigen. Niet zo bij Mbappé, wiens zaken enkel en alleen worden behartigd door vader Wilfrid Mbappé, bijgestaan door zijn echtgenote Fayza Lamari en door een advocate die gespecialiseerd is in sport en de contracten met sponsors beheert. Totaal het tegenovergestelde van de giftige entourage van die andere PSG-ster Neymar, aldus insiders.

(Foto: John Spencer/SIPA)

Mbappé’s weten wat hun zoon waard is

De strategie lijkt te werken. De Mbappé’s weten wat hun zoon waard is. Toen hij in 2018 van Monaco naar PSG werd getransfereerd ging Kylian plots 13 keer meer verdienen. Enkel Neymar – die toch 7 jaar ouder is – heeft een nog groter contract.

Mbappé ontvangt bij zijn club Paris Saint-Germain (PSG) een jaarsalaris van om en bij de 20 miljoen euro, premies inbegrepen. Maar zijn transferwaarde wordt door kenners op het vijftienvoudige van dat bedrag geschat.

De enige actieve voetballer die zich ambassadeur van Hublot mag noemen

(Foto: Hublot)

Jaarlijks vangt Mbappé nog zo’n 10 miljoen euro extra uit commerciële handelsovereenkomsten. De Franse luxeholding LVMH wilde lange tijd niets van topvoetballers weten, net omdat het moeilijk is ze in het gareel te laten lopen. Maar toen moeder Mbappé zich tot het luxehorlogemerk Hublot richtte, gingen de deuren wel open. Omdat men wist dat Kylian niet voor problemen zou zorgen. Anders dan Pélé is Mbappé de enige actieve voetballer die zich ambassadeur van Hublot mag noemen. Het Zwitserse horlogemerk betaalt Mbappé – door sommigen nu al ‘de Roger Federer van de voetbalwereld’ genoemd – 4 miljoen euro per jaar. Voor dat bedrag maakt de speler reclame voor de ‘Big Bang’, een van de vele luxehorloges van het merk. Prijskaartje: 36.200 euro per exemplaar. 

Dat ‘de machine Mbappé’ op toerental raakt, mag blijken uit de vele sponsors die hem het hof maken. Maar onder het 200-tal kandidaten blijven voorlopig enkel Hublot en Nike over. Ook dit laatste merk zou Mbappé 4 miljoen euro per jaar betalen.

Neen tegen Real Madrid en FC Chelsea

De Mbappé’s beheren de carrière van hun zoon met veel zorg. In 2013 zeiden ze ‘neen’ tegen een voorstel van Zinédine Zidane om bij Real Madrid aan te sluiten. Ze gaven de voorkeur aan een club waar hij meer speelminuten zou krijgen en in een familiale omgeving kon vertoeven. Ook de vertegenwoordigers van FC Chelsea vingen bot bij het Franse gezin. Real Madrid doet er alles aan om Mbappé alsnog bij PSG los te weken. De kans dat dit nu wel lukt, is klein. De Qatarese eigenaars van de Parijse club willen hem tegen elke prijs tot aan het WK 2022 in Qatar in eigen rangen houden. Geld hebben de Qatari’s evenmin nodig.

Naast voormelde sponsoringcontracten heeft Kylian Mbappé ondertussen ook een eigen merk in de markt gezet: KM. Fans kunnen op zijn persoonlijke website een gehandtekende foto bestellen voor 250 euro. Een pet met de initialen KM wordt er voor 35 euro verkocht. In juni 2018 werd het boekjaar van KEWJF, het bedrijfje dat KM commercialiseert, afgesloten met een winst van 1,19 miljoen euro.

Azië wacht…

Het volgende commerciële doelwit van de voetballer is de Aziatische markt, waar hij nog niet de status geniet van Ronaldo, Messi of Neymar, maar zonder meer hetzelfde potentieel heeft. Zowel in Japan, China als India heeft Mbappé al sponsoringcontracten lopen voor diverse producten, waaronder cosmetica, yoghurt en andere voedingswaren. 

Hoewel Mbappé, in tegenstelling tot zovele andere topvoetballers, niet in armoede opgroeide, is hij zijn eerste club Bondy, een kleine voorstad van Parijs, niet vergeten. Dat bewoog Nike ertoe de kledinglijn ‘Bondy Dreams’ te lanceren. De prijzen zijn niet mals: een paar voetbalschoenen Mbappé x Bondy bijvoorbeeld kost 290 euro. Waarvan de speler naar schatting 10 tot 15 procent in royalty’s op zijn rekening krijgt bijgeschreven.

(Foto: AP Photo/Francisco Seco)

Mbappé heeft ondertussen 43 miljoen volgers op sociale media. Dat er nog potentieel is, mag blijken uit de voorlopig absolute heerschappij van de Portugese wondervoetballer Cristiano Ronaldo. Die heeft er net geen 400 miljoen. Maar de Franse zwarte parel heeft dan ook nog 14 jaar om Ronaldo in te halen. Want Ronaldo was al op sociale media actief toen Mbappé niet eens een puber was.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.