Ook voor de grote veilinghuizen zijn de voorbije maanden een periode van grote veranderingen gebleken. De fysieke verkopen zijn nagenoeg compleet uitgewist, maar de online activiteiten kenden een bijzonder sterke toename. Dat blijkt uit een rapport van consulent ArtTactic, gebaseerd op een analyse van de verkopen van de veilinghuizen Christie’s, Phillips en Sotheby’s tijdens de eerste acht maanden van dit jaar.
‘De grote veilinghuizen hebben tussen januari en augustus dit jaar online meer verkocht dan vorig jaar over een periode van twaalf maanden,’ voert ArtTactic aan.
Blijvend
Het rapport suggereert dat de online verkopen ook in de toekomst een belangrijker deel van de omzet zullen blijven uitmaken. Er wordt wel aan toegevoegd dat de digitale inspanningen, net zoals bij de galerijen, het verlies aan fysieke transacties momenteel niet op eigen kracht kunnen goedmaken.
ArtTactic stelde vast dat de drie veilinghuizen tijdens de eerste acht maanden van dit jaar online ruim 400 miljoen euro meer verkocht hebben dan het jaar voordien over twaalf maanden. ‘Maar zelfs die sterke toename kan de totale omzetdaling van 2,8 miljard dollar – te wijten aan het wegvallen van fysieke veilingen – niet goedmaken,’ aldus het rapport.
De drie veilinghuizen verkochten vorig jaar online in totaal voor 94,4 miljoen dollar. Dit jaar was na acht maanden al een omzet van 321 miljoen dollar gerealiseerd. Dat vertegenwoordigde een stijging met 240 procent. Bij Sotheby’s liep die groei zelfs op tot 413 procent.
Anders Petterson, oprichter van ArtTactic, zegt echter dat een gedeelte van de overstap naar online activiteiten een duurzaam karakter zal hebben. ‘De vroegere situatie zal zich na het einde van de coronacrisis niet meer volledig herstellen’, meent hij. ‘Online verkopen zullen in de kunsthandel definitief een groter aandeel opeisen.’ Petterson heeft het daarbij over een hybride populatie van fysieke, telefonische en online bieders.
‘Voor de veilinghuizen bleek de online verkoop van onschatbare waarde om nieuwe verzamelaars te bereiken en bestaande klanten naar digitale platformen te leiden’, stelt Petterson.
Sotheby’s meldde dat meer dan een derde van hun online kopers tussen januari en juni voor de eerste keer met het veilinghuis handelden. Bij Christie’s zou 31 procent van het online klantenbestand inmiddels bestaan uit bestaande cliënten die tijdens de lockdown-periode naar digitale platformen zijn overgeschakeld.
Duurdere werken
‘Eveneens bleek dat de lockdown-periode ertoe heeft geleid dat de verzamelaars zich ook bij de aankoop van dure werken met online transacties meer op hun gemak zijn beginnen te voelen’, aldus ArtTactic. ‘Tijdens de eerste acht maanden van dit jaar liep de gemiddelde online aankoopprijs bij de drie veilinghuizen op tot 25.298 dollar. Vorig jaar bedroeg dat gemiddelde slechts 9.476 dollar.’
‘Omdat er geen ander kanaal beschikbaar was, begon tijdens het begin van de lockdown-periode ook online de interesse voor duurdere werken toe te nemen’, verduidelijk Petterson. ‘Dit fenomeen veroorzaakte een soort sneeuwbaleffect, waarbij een duidelijke toename van het vertrouwen van koper en verkoper in de online transacties van duurdere merken vastgesteld werd.’