De scheepswerf Hyundai Samho Heavy Industries (HSHI) heeft de laatste hand gelegd aan de Tenere, het eerste supergrote containerschip dat door aardgas wordt aangedreven. Daarmee realiseerde de Zuid-Koreaanse scheepswerf een nieuwe wereldprimeur. De Tenere behoort tot de categorie van de very large container ships (VLCS) en werd gebouwd in opdracht van rederij Eastern Pacific Shipping (EPS) uit Singapore.
De Tenere heeft inmiddels ook zijn eerste proefvaart uitgevoerd. Aardgas stoot beduidend minder schadelijke broeikasgassen uit dan traditionele scheepsbrandstof. Daardoor is de lng-aandrijving voor rederijen een middel om hun ecologisch voetafdruk te verkleinen.
Bereik
De Tenere heeft een lengte van 366 meter, een breedte van 51 meter en een hoogte van 29,9 meter. Het schip is uitgerust met een brandstoftank die 12.000 kubieke meter vloeibaar gemaakt aardgas kan omvatten. Daardoor is de Tenere in staat om zonder bijtanken een volledige reis heen en weer tussen Azië en Europa maken.
De stalen brandstoftank is met nikkel versterkt en heeft een grote weerstand tegen de gevolgen van een mogelijke impact. De tank zou zelfs tegen temperaturen tot 163 graden onder nul (Celsius), een niveau waar vele materialen uitermate broos zijn geworden, zijn bestand.
HHI Group, het moederbedrijf van de scheepswerf, heeft tot nu toe bestellingen voor vierenveertig schepen op vloeibaar aardgas ontvangen. Die orders omvatten zowel bulkschepen, tankers als containerschepen. De Koreaanse groep is daarmee wereldwijd de leidinggevende bouwer van schepen op aardgas geworden.
Ruim twee jaar geleden was Hyundai Samho ook al de eerste scheepswerf die een order voor de bouw van een grote olietanker met een laadvermogen van 114.000 ton, aangedreven door aardgas, had ontvangen. Dat schip werd vorig jaar op de beurs Nor-Shipping in Oslo bekroond met de Next Generation Ship Award.
Orders
Eastern Pacific Shipping bezorgde Hyundai Samho twee jaar geleden een order voor zes containerschepen die door aardgas worden aangedreven. Het laatste schip uit die bestelling zou over vierentwintig maanden moeten zijn geleverd.
Vijf jaar geleden was de Isla Bella het allereerste containerschip dat door vloeibaar gemaakt aardgas werd aangedreven. De Isla Bella kon echter slechts 3.100 teu-containers meevoeren. Bij de Tenere is die capaciteit echter al tot 14.800 teu opgelopen.