Terwijl de overgang naar elektrisch autorijden voor de meeste landen de populairste manier is om de klimaatcrisis het hoofd te bieden, plant Zweden een massale overschakeling op koolstofvrije boten.
Autorijden is verantwoordelijk voor een groot deel van ons fossiele brandstoffenverbruik – en dus voor de CO2-uitstoot. Maar er zijn nog andere schuldigen. In Zweden, een land bedekt met meren en rivieren en dat zodoende een grote scheepvaartsector heeft, wordt ook in de richting van de vaartuigen gekeken.
Met een geschatte vloot van 756.000 boten is de Zweedse pleziervaartsector per hoofd van de bevolking een van de grootste ter wereld, meldt CNN. Maar dat gaat ten koste van het milieu: meer dan 25 procent van de CO2-uitstoot in de Zweedse scheepvaart was in 2020 afkomstig van plezierboten. Bovendien kunnen de golven die snelvarende boten veroorzaken, schade toebrengen aan de zeebodem. Het lawaai van de motoren kan dan weer de fauna verstoren.
Draagvleugelboot
Daarom heeft een nationale start-up beslist in te zetten op nieuwe technologieën, en de rol te spelen van een soort zoetwater-Tesla. Het bedrijf, dat Candela heet, heeft elektrische draagvleugelboten (zonder koolstofuitstoot, dus) ontworpen.
- Een draagvleugelboot is een type boot die voorzien is van één of meerdere vleugelachtige structuren aan de onderkant.
- Bij voldoende snelheid stijgt de romp hierdoor boven de waterlijn uit; zo is er minder weerstand van het water, en wordt het onderwatermilieu ontzien.
- Bovendien maakt het vaartuig minder lawaai omdat het elektrisch is.
Het bedrijf beweert meer dan 100 modellen van zijn C-8, een plezierboot van 8 meter, verkocht te hebben binnen de zes maanden na de lancering in augustus 2021. De passagiersveerboten – die voor het eerst op 22 juni werden geshowd – zullen naar verwachting volgend jaar op het water gaan, meldt CNN.
“Wat Tesla heeft gedaan is veel stijl toevoegen aan elektrische auto’s. Wij willen een zeer aantrekkelijk product maken, want dat zal de energietransitie nog versnellen”, zegt Gustav Hasselskog, de oprichter van Candela, die zich duidelijk laat inspireren door het elektrische autoconcern van Elon Musk.
Geen wondermiddel
Hij is niet de enige: ook andere Zweedse bedrijven begeven zich op het terrein van de milieuvriendelijke elektrische scheepsbouw. Maar hoewel het initiatief lovenswaardig is, zal het niet volstaan om alle koolstofemissies van de mondiale scheepvaart uit te bannen. Wereldwijd genereert de scheepvaart elk jaar ongeveer 1 miljard ton CO2, volgens de Europese Commissie.
Elektrificatie is overigens geen optie voor grote schepen vanwege het gewicht en de actieradius van batterijen. De sector neigt eerder naar groene waterstof, of ammoniak als transportbrandstof van de toekomst.
(lb)