Kleding
EssilorLuxottica overweegt belang in modehuis Armani
Key takeaways EssilorLuxottica, een van de grootste brillenfabrikanten, overweegt naar verluidt om in Armani te investeren. Volgens het Italiaanse zakenblad Il Sole 24 Ore is EssilorLuxottica van plan om een minderheidsbelang van tussen de 5 procent en 10 procent in het iconische modehuis te verwerven. Het bedrijf verklaart dat het een passieve investeerder wil blijven […]
Shein stelt Franse uitbreiding uit na schandaal rond sekspoppen
Key takeaways Fastfashionretailer Shein, bekend om haar lage prijzen, heeft onlangs een grote tegenslag gehad in haar plannen om uit te breiden naar fysieke winkels in Frankrijk. De keten verklaarde dat de vertraging te maken had met strategische bijsturingen rond prijzen en assortiment. De beslissing volgde echter kort op een hoogst controversieel schandaal met seksueel […]
Casual kleding wint terrein op de werkvloer, vooral onder Gen Z
Key takeaways De COVID-19-pandemie heeft een enorme impact gehad op werkkleding over de hele wereld, ook in het Verenigd Koninkrijk. Thuiswerken werd gemeengoed, waardoor veel mensen de traditionele kantoorkleding inruilden voor comfortabelere opties. Gegevens van Indeed onthullen een opvallende verschuiving in de aanwervingspraktijken in het Verenigd Koninkrijk. Casual kleding wordt nu vaak genoemd in personeelsadvertenties, […]
Shein opent haar eerste permanente winkels in Frankrijk
Key takeaways De fastfashiongigant Shein maakt een uitstapje naar de fysieke detailhandel met de lancering van permanente winkels in Frankrijk in november. Het bedrijf, dat bekend staat om haar lage prijzen en uitgebreide online catalogus, zal haar eerste winkel openen in de BHV Marais warenhuizen in Parijs. Daarna volgen vijf andere winkels die strategisch in […]
Sportkledinggigant Nike richt zich op groei in China en Trailrunning
Key Takeaways Nike zet in op de bloeiende markt voor vrijetijdsbesteding buitenshuis, met name in China. De sportkledinggigant zal tijdens de ultramarathon Ultra-Trail du Mont-Blanc een nieuwe trailrunningschoen onder het submerk ACG lanceren. Dit initiatief weerspiegelt de wens van Nike om ACG opnieuw te positioneren als een belangrijke speler op het gebied van trailrunning. Dat […]
Burberry’s ommekeer: ‘Forward’ plan richt zich op luxerevival
Key takeaways Burberry heeft een uitgebreid plan voor de ommekeer opgesteld om de recente problemen aan te pakken en weer voet aan de grond te krijgen in de luxemarkt. De CEO van het bedrijf, Joshua Schulman, benadrukte de urgentie van deze inspanningen als reactie op een omzetdaling van 22 procent in de zes maanden eindigend […]
Frankrijk werkt aan label voor klimaatimpact textiel; Europese Unie volgt wellicht snel
Frankrijk wil volgend jaar een wet introduceren die het publiek duidelijk informeert over de ecologische impact van de modesector. Elk kledingstuk dat in Frankrijk wordt verkocht, zal immers verplicht een label dragen waarop zijn precieze klimaatimpact staat vermeld. Dat heeft het Franse Agence de l’Environnement et de la Maîtrise de l’Energie (Ademe) gemeld. Een exact […]
The Business of Fashion: “Duurzame inspanningen van modesector gaan niet ver genoeg”
De wereldwijde modesector moet meer inspanningen doen om de doelstellingen van de Klimaatakkoorden van Parijs in te vullen en de ambities voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties te halen. Dat blijkt uit de tweede editie van het duurzaamheidsrapport van The Business of Fashion. Opgemerkt wordt dat een aantal bedrijven er weliswaar in geslaagd zijn […]
Europese Commissie: “Europese textielmarkt moet duurzamer karakter krijgen”
De Europese textielmarkt moet een duurzamer karakter krijgen. Daarbij moet het gebruik van fast fashion worden ontmoedigd, terwijl het hergebruik van gedragen kleding en milieuvriendelijke productiemethodes zullen worden gepromoot. Dat staat in een nieuw voorstel dat de Europese Commissie heeft uitgewerkt. “Het is hoog tijd dat de textielindustrie komaf maakt met praktijken die indruisen tegen […]
Hermès moet drie nieuwe fabrieken bouwen om vraag naar handtassen bij te houden
Het Franse bedrijf Hermès, producent van luxegoederen, opent in zijn thuisland drie nieuwe fabrieken. Dat moet de groep toelaten om zijn productie op te drijven, zodat tegemoet kan worden gekomen aan de toenemende vraag naar zijn merken Birkin en Kelly, fabrikanten van dure handtassen. Dat heeft de Franse onderneming meegedeeld. Hermès beklemtoonde van plan te […]
Ruim 100.000 ton aan afgedankte kleding komt in een woestijn in Chili terecht
Om de haverklap lanceren modemerken en kledingwinkels nieuwe kledingstukken. Daardoor ruilen veel mensen hun oude kledij in voor recentere stukken. Kledingzaken kunnen daardoor niet altijd hun kledij van het voorgaande seizoen van de hand doen. Een niet te onderschatten deel van die kleding komt terecht in de Atacama-woestijn in Chili. We staan er niet vaak […]
