Kinderen krijgen gratis openbaar vervoer in Parijs

Parijs wil zijn openbaar vervoer voor kinderen tussen vier en elf jaar gratis maken. Dat heeft Anne Hidalgo, de socialistische burgemeester van Parijs, aangekondigd. Op dit ogenblik is het openbaar vervoer in de Franse hoofdstad alleen voor kinderen onder de leeftijdsgrens van vier jaar gratis. Indien Hidalgo haar plannen kan doordrukken, zal het nieuwe systeem in september dit jaar ingaan.

De maatregel zou betrekking hebben op de activiteiten van de Regie Autonome des Transports Parisiens (RATP), beheerder van de metro en bepaalde treinverbindingen van het Réseau Express Régional (RER) in de stad en zijn randgemeenten.

Gezinsbudgetten

De maatregel, die oorspronkelijk door de Communistische Partij was voorgesteld, zou het stadsbestuur jaarlijks een bedrag van 15 miljoen euro kosten. Gehoopt wordt echter dat het aanbod meer mensen zal aanmoedigen van het openbaar vervoer gebruik te maken en de auto te laten staan.

Bovendien kan het gratis openbaar vervoer de bestedingskracht van de Franse gezinnen helpen versterken. De inkrimping van de beschikbare gezinsbudgetten was de voorbije weken één van de belangrijkste agendapunten van de protestbeweging die door de Gilets Jaunes in heel Frankrijk werd opgezet.

De maatregel zou de Franse hoofdstad onder meer in lijn brengen met Londen, waar kinderen onder de leeftijd van elf gratis reizen, terwijl in Berlijn eveneens tot een leeftijd van vijf jaar gratis vervoer wordt aangeboden en tussen zes en veertien jaar van verlaagde tarieven kan worden genoten.

Ook alle gehandicapten zouden door de nieuwe maatregel voortaan in Parijs gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen. De stad wil tevens 50 procent van de reiskosten van studenten terugbetalen. Anne Hidalgo wil ook dat Vélib, de organisatie die in de stad deelfietsen uitbaat, voor jongeren tussen veertien en achttien jaar gratis toegankelijk zou worden.

Lagere inkomens

De burgemeester heeft ook duidelijk gemaakt te willen werken aan een gratis openbaar vervoer voor gezinnen uit de lagere inkomenscategorieën. Om die maatregel goedgekeurd te kunnen krijgen moet Hidalgo echter een akkoord kunnen sluiten met de centrumrechtse politicus Valérie Pécresse, voorzitter van de regio Île-de-France en diens vervoersorganisatie Île-de-France Mobilites.

Woordvoerders van Pécresse reageerden echter al bijzonder koel op de plannen van de socialistische burgemeester. Benadrukt werd daarbij dat gratis vervoer de maatschappij met belangrijke kosten zou opzadelen en men waarschuwde dat Île-de-France Mobilités geen automaat is waar onbeperkt geld kan worden opgehaald.

In maart vorig jaar had Hidalgo aangekondigd te willen onderzoeken of het openbaar vervoer in Parijs voor iedereen gratis zou kunnen worden gemaakt. Een dergelijk aanbod was volgens de burgemeester de sleutel tot een stedelijke mobiliteit waar de vervuilende auto niet langer een centrale positie zou opeisen. Die uitspraken botsten echter op kritiek van de oppositie.

Recent heeft Hidalgo echter toegegeven dat gratis openbaar vervoer voor iedereen niet de definitieve strategie zou kunnen zijn om de vervuiling te verminderen en bij de bevolking de afhankelijkheid van de auto aan te pakken.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.