De rage van de verhuur van elektrische scooters die in de Verenigde Staten wordt opgemerkt, breidt uit naar Europa. Dat benadrukt de Britse zakenkrant Financial Times naar aanleiding van het bericht dat het bedrijf Lime, gevestigd in Silicon Valley, zijn escooter-service in Parijs heeft geïntroduceerd, wat de start van een agressief internationaal uitbreidingsplan zou kunnen zijn.
Opgemerkt wordt dat de komst van de populaire scooters, die echter ook heel wat controverses oproepen, naar Parijs een vroege test kan zijn voor de interesse van de Europese consumenten en regelgevers voor een service, die in de Verenigde Staten een enorme golf van investeringen heeft aangetrokken.
Expansie
Naast Lime heeft ook aartsrivaal Bird, gevestigd in Los Angeles, interesse voor de Europese markt. “Scooter-startups zijn in een race verwikkeld om hun diensten zo snel mogelijk in steden over de hele wereld te verspreiden”, aldus de Financial Times. “De bedrijven hopen immers als eerste de markt te kunnen betreden en daarmee een belangrijke voorsprong op hun concurrenten te kunnen opbouwen.”
“Zowel Lime als Bird weken aan nieuwe financieringsrondes, waarmee de bedrijven honderden miljoenen dollars hopen op te halen om hun internationale expansie te versnellen en concurrenten af te weren. Onder meer Uber brengt zijn elektrische fietsservice Jump binnenkort naar Europa.”
Lime werd vorig jaar opgericht als een verhuurder van fietsen, maar stapte snel over naar scooters. De onderneming is inmiddels actief in meer dan zeventig steden en universiteitscampussen, vooral in de Verenigde Staten. In Europa biedt Lime traditionele en elektrische fietsen aan in Berlijn en Frankfurt.
Na de lancering in Parijs, hoopt Lime zijn elektrische scooters nog voor het einde van dit jaar in meer dan vijfentwintig Europese markten te kunnen introduceren. In Groot-Brittannië wordt gerekend op een dienst met elektrische fietsen, aangezien elektrische scooters niet op de Britse wegen worden toegelaten.
Controverses
Ondanks zijn populariteit, stuit de service ook op controverses. “Onder meer in San Francisco en Nashville hebben de autoriteiten al aangegeven dat de services gebruik maken van leemtes in de wetgeving om hun activiteiten te kunnen uitbouwen”, zegt de Financial Times nog.
“Bovendien leiden de scooters – die op elke mogelijke locatie kunnen worden achtergelaten – volgens hen tot een chaos in het straatbeeld, terwijl ook gewezen wordt op grotere veiligheidsproblemen voor onder meer voetgangers.”
Dat blijkt de Amerikaanse bevolking er echter niet van te kunnen weerhouden om massaal van de diensten gebruik te maken.
Lime wijst erop dat elk van zijn scooters in San Francisco de twee voorbije maanden gemiddeld negen keer per dag werden gebruikt. Lime heeft tot nu toe bij investeerders in Silicon Valley 350 miljoen dollar opgehaald. De onderneming heeft inmiddels meer dan honderdtwintig werknemers.
Lime hoopt ook in Europa een strategische investeerder te kunnen aantrekken. Het bedrijf wil tegen eind dit jaar wereldwijd in minstens 125 markten actief zijn.